Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 12 sep 2022

Dit is de laatste Ford GT in Nederland! Kosten: ruim 650.000 euro

Weten jullie het nog? Om een Ford GT te mogen kopen, moet je gescreend worden. Ford wil weten wat jouw relatie met het merk is, hoeveel sociale media-volgers je hebt en wat je met de Amerikaanse supercar gaat doen. Bovendien mag je de GT niet binnen twee jaar doorverkopen, op straffe van een fikse boete. Al kunnen we ons niet voorstellen dat de Nederlandse eigenaar van deze zeldzame Ford GT Heritage Edition snel van zijn aankoop af zou willen.

Volgens Ford is dit de zevende officieel in Nederland geleverde GT en ook de laatste.

De laatste Ford GT in Nederland

De zevende en tevens laatste officieel door Ford Nederland geleverde Ford GT is overhandigd aan de nieuwe eigenaar bij Ford dealer Zeeuw & Zeeuw in Gouda. Een Ford GT zal altijd een zeldzame verschijning blijven, maar de kans om twee GT’s van dit type uit de Heritage reeks tegen te komen is nihil. Er zijn er slechts enkele in Europa geleverd.

Ford GT, laatste Nederlandse, zevende
(Afbeelding: Ford)

Het Holman Moody-team speelde een grote rol bij het succes van de GT40. Na de Le Mans-race van 1965 richtte Ford een nieuw Le Mans-comité op. Dat gaf aan Holman Moody (en Shelby American) de opdracht om de GT40 MK II te verbeteren. In januari 1966 werden in acht dagen tijd meer dan 265 rondes afgelegd. De auto met chassisnummer P/1016 werd een laboratorium op wielen, dat de teams hielp om remmen, ophanging, banden en afstellingen te optimaliseren. Alle inspanningen hadden maar één doel – het winnen van Le Mans 1966.

Een unieke uitvoering

De unieke goud-met-rode uitvoering van de exclusieve lichtgewicht supercar is voorzien van de kenmerkende cirkels in Oxford White, met racenummer 5 op de deuren, voorklep en achtervleugel. Alles komt zo veel mogelijk overeen met de Ford GT40 uit 1966, waar Holman Woody mee racete. Opvallend zijn de elementen van glanzend koolstofvezel, zoals bij de 20-inch wielen, voorsplitter, dorpels, spiegels, louvers in de motorkap en de achterdiffusor.

Ford voorziet nieuwe Ranger Raptor van Ford GT-techniek

Ook in het interieur is veel koolstofvezel terug te vinden, zoals op de deursponningen, dakstijlen, middenconsole en het dashboard. Ook hier keert het racenummer 5 terug, op de portierpanelen. De koolstofvezel stoelen zijn bekleed met Ebony Alcantara® met goudkleurig stiksel en een GT-logo op de zitvlakken en hoofdsteunen. Goudkleurige appliqués op het instrumentenpaneel, de portieren en het X-frame van de stoelen vormen een mooi contrast met het matte koolstofvezel. De schakelpaddles zijn uitgevoerd in de Holman Moody Gold kleur die ook de buitenzijde van de auto siert.

De eigenaar van de laatste Nederlandse Ford GT

De nieuwe eigenaar, een Zuid-Hollandse ondernemer en autosport liefhebber: “Mijn roots liggen in de machinebouw en ik hou van doelmatig, lichtgewicht ontwerpen. Naast het design is dat iets wat me enorm aanspreekt bij de Ford GT.”

Dit is nog niet de laatste Ford GT voor Nederland

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit is de laatste Ford GT in Nederland! Kosten: ruim 650.000 euro
Sluiten