Zeven compacte GTI’s strijden op Assen om Autovisie Stuurmanstrofee
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FSTS_9782-e1444321066597.jpg)
Twee jaar geleden kroonden we op het TT Circuit Assen de Ford Fiesta ST tot de beste compacte GTI. Zes concurrenten hebben sindsdien hun formule aangepast om de Ford voorbij te kunnen steken. De Fiesta ST vertrekt van pole position, maar kan hij ook de tweede manche winnen?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FSTS_8738-e1444319072523.jpg)
De gloriedagen van de Ford Fiesta ST begonnen op het TT Circuit in Assen. Hij wist daar begin 2013 het volledige GTI-segment gedesillusioneerd naar huis te sturen. Met de woorden ‘spannend, vermakelijk en nauwkeurig met het gas te sturen’ plaatsten we hem toen op een voetstuk. Daar heeft hij de afgelopen jaren geen moment van af hoeven stappen.
Toch begon hij een paar maanden geleden op zijn sokkel te wankelen, doordat de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary aan hem begon te schudden. Onder gladde, verraderlijke omstandigheden wist de Fransman de beginnende betonrot van het Ford-standbeeld bloot te leggen.
“U begrijpt het: we hebben de Fiesta ST héél hoog zitten en hij krijgt nog een ultieme kans om zijn titel te verdedigen.”
Vol ongeloof keerden we terug met een knagend gevoel dat de Fiesta een herkansing verdiende. Simpelweg, omdat we nauwelijks konden geloven dat de heerschappij van deze super-Ford voorbij zou zijn. Vergis u namelijk niet: in de traditionele Supertest aan het eind van 2013 wist hij qua rijbeleving en stuurplezier zelfs erkende supercars van Porsche voor te blijven. U begrijpt het: we hebben de Fiesta ST héél hoog zitten en hij krijgt nog een ultieme kans om zijn titel te verdedigen.
Dat gaat hij doen in een deelnemersveld van zeven jonge honden. Bestaande uit compleet nieuwe of doorgefokte exemplaren van bestaande GTI’s met allemaal grofweg 200 pk onder de motorkap. Zijn tegenstanders zijn: Opel Corsa OPC met Performance Pack, Nissan Juke Nismo RS, Peugeot 208 GTi ‘by Peugeot Sport’, Renault Clio R.S. Trophy, Mini John Cooper Works en de Volkswagen Polo GTI.
Meer lezen over de test met zeven compacte GTI’s? Lees ‘Tweede manche: test 7 compacte GTI’s’ op Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug
-
Het verkeer is verantwoordelijk voor de meeste ‘hufterboetes’
-
Aston Martin DBR22 is eerste van twee V12-roadsters voor Pebble Beach
-
Uitverkochte Bentley Mulliner Batur laat zich zien
-
Deze one-off Porsche 911 uit Taiwan is voor het goede doel