Zes maanden feest in de leukste Toyota: de GR86
Met een trillende bovenlip en vollopende ogen brengen we een ode aan een halfjaar sturen in de Toyota GR86. Nou, zo melodramatisch wordt dit afscheid niet, maar een leegte laat hij wel achter.
De leegte die de GR86 achterlaat, geldt niet alleen voor Onze Garage, maar voor de totale Europese markt. De productie van de Toyota is gestopt en wie nog een GR86 wil hebben, moet zich naar de occasionsmarkt begeven.
De Toyota GR86 als duurtester
En nee, u bent te laat, want dit exemplaar met ruim 10.000 kilometer was vliegensvlug verkocht. Die hele afstand hebben we afgelegd met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,5.
Geen verkeerde score, aangezien we hem in de reportage Stuurmanswegen en de meetsessie veelvuldig richting zijn begrenzer bij 7.500 toeren hebben gejaagd. De Toyota GR86 vraagt wel Euro98, waardoor de brandstofkosten toch tegenvallen.
Deze publiekslieveling is de goedkoopste private leaseauto van het moment
Over de 2,4-liter boxermotor met 234 pk gesproken: het is een inspirerend blok met voldoende koppel onderin en een lekker fel piekvermogen. De zesbak past goed bij zijn karakter, maar helemaal gelukkig waren we niet met de aandrijflijn.
De dagelijkse afstanden en de plezierritten waren veelal een groot genoegen. Er zit een zekere stijfheid in het onderstel van de Toyota GR86, waardoor de achteras vooral op lage snelheden stug kan zijn. Maar door zijn lage gewicht en lage zwaartepunt zijn de veren en stabi’s ook weer niet zo stijf dat het oncomfortabel wordt.
Voor de purist
Zoals gezegd maken we er geen melodramatisch slot van, maar de Toyota GR86 laat met zijn unieke technische opzet wel een zwart gat achter. In de garage van Autovisie, maar zeer zeker ook in het hart van de purist. Dit is niet meer leverbaar en het is onzeker of dat ooit nog op deze manier zal gebeuren.
Toyota
GR86
Pluspunten
- Licht
- Grip vooras
- Zuiverheid besturing
- Fel insturen
- Speelse achterkant
- Opzwepende boxermotor
- Fijne zesbak
- Zitpositie
- Stuurgevoel
Minpunten
- Zwaar vliegwiel
- Zachte rubbers aandrijflijn
- Veeleisend in de regen
- Rumoerig interieur
- Wenst Euro98
- Geen navigatiesysteem
- Uit productie
Een heerlijk pure, ongecompliceerde rijdersauto. Dankzij een verfijnd stuurgevoel, een overstuurd weggedrag, een laag gewicht, een handbak en een atmosferische motor verveelt hij niet snel. En dit concept wordt ook niet snel nog eens gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Duurtest Microlino: dwars door Nederland met de mini-EV
-
Eindvideo Nio ET5 Touring: roadtrip naar top van de Stelviopas
-
Duurtest: Hierdoor scoort de Mazda MX-30 R-EV een onvoldoende
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?
-
Duurtest Microlino: plotseling gestrand op de snelweg
-
Duurtest: Volvo EX30 laat zich van zijn positieve kant zien
-
Nieuwe 2,0-liter levert 600 pk, wat gaat Toyota ermee doen?
-
Zoek je een probleemloze occasion? Kijk dan eens naar deze
-
Duurtest: conclusie na half jaar rijden in Nio ET5 Touring