Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2Fdmitry-grachyov-ssOwOMvZNd8-unsplash-e1743411819877.jpg)
De ontwikkelingen rondom elektrische auto’s gaat supersnel. Een belangrijk onderdeel van verbeteringen zit niet in de auto zelf, maar zijn de laadpalen. BYD kondigde vorige week een 1.000 kW-snellader aan, maar nu al doet Zeekr er een schepje bovenop.
BYD komt met een 1.000-volt boordnet en laadpalen die tot wel 1.000 kW kunnen leveren. De nieuwe snellader van Zeekr heeft een piekvermogen van 20 procent meer.
Zeekr-snellader die tot 1,2 MW levert
Het Chinese merk onthult op de Shanghai Auto Show, die vanaf 23 april plaatsvindt, een snellader die tot 1,2 MW levert. Nu al heeft vicevoorzitter van Zeekr, Zhao Yuhui, beelden en meer info over de laadpaal getoond.
Zo weten we dat de snellader vooralsnog enkel in China gebruikt zal worden voor één laadstation. Hier worden 10 van deze supersnelle Zeekr-stekkers geplaatst.
Nu nog de auto’s
Hoewel er al snelladers komen die veel vermogen kunnen leveren, zijn de meeste auto’s nog niet geschikt om zo snel op te laden. Concurrent BYD heeft in ieder geval al een 1.000 volt-boordnet aangekondigd en werkt aan een 1.500 volt-platform. Die auto’s moeten geschikt zijn voor dit soort krankzinnig snelle snelladers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’
-
Zeekr 7X moet jou uit de Volvo houden
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren