Zandhazen: Deze ‘sportwagens’ spelen graag in de modder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Flocal_motors_rally_fighter_8.jpg)
Een beetje spelen in de woestijn, daar houden ze in het Midden-Oosten wel van. De net onthulde Zarooq Motors Sand Racer is daar uitermate geschikt voor, maar er zijn meer offroad sportswagens die niet vies zijn van een potje zandhappen.
Ariel Nomad
Ariel breidde begin dit jaar zijn modellengamma nu uit met dit moddercrossertje, de Nomad. De bouwsteiger op terreinbanden heeft achterin een 238 pk sterke 2,4 liter Honda-viercilinder, die zijn aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen brengt. 0 naar 100 km/h gaat in 3,4 seconden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fbowler_nemesis_3.jpg)
Bowler Nemesis
Na de Wildcat kwam de Nemesis: een Range Rover Sport qua uiterlijk, maar onderhuids niet te vergelijken. Het apparaat is opgebouwd op een buizenframe, waarin naar keuze een 4,0 of 4,4 liter V8 gelegd kan worden of een 4,2 liter supercharged V8. De Nemesis heeft een brandstoftank van 415 liter om de langste Dakar-proeven te kunnen volhouden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Flocal_motors_rally_fighter_8.jpg)
Local Motors Rally Fighter
De Rally Fighter is de allereerste ‘open source’-auto ter wereld. Wat betekent dat hij is ontworpen door een gemeenschap van 2900 mensen uit 100 landen. Daarbij gebruikt de Amerikaanse producent Local Motors 3D-printers om diverse onderdelen van de Rally Fighter te maken. Voor de aandrijving zorgt een 6,2 liter V8 van General Motors met 430 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fmega_track_4.jpg)
Mega Track
Zie er maar eens één te vinden, want de Mega Track is zeldzaam, heel zeldzaam. Van de crossover – het is werkelijk een kruising tussen een offroader en een coupé – zijn slechts vijf stuks gemaakt. Hij wordt aangedreven door een 6,0 liter V12 van Mercedes-Benz, die een vermogen van 395 pk levert en een koppel van 500 Nm. Compact is de Track niet. De machine is meer dan 5 meter lang.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fvolkswagen_race_touareg_3_qatar_concept_9-e1448966616604.jpg)
Volkswagen Race Touareg 3 Qatar
Vooruit, dit is een studiemodel dat in 2011 werd gepresenteerd, maar wel eentje die gebaseerd is op de drievoudige Dakar-winnaar van Volkswagen, de Race Touareg. Voorin ligt een 300 pk sterke 2,5 liter turbodieselmotor die 600 Nm aan trekkracht levert. Het Spartaanse interieur van de echte wedstrijdmachine werd opgeleukt met een strakke vormgeving en veel koolstofvezel details.
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid