Een beetje spelen in de woestijn, daar houden ze in het Midden-Oosten wel van. De net onthulde Zarooq Motors Sand Racer is daar uitermate geschikt voor, maar er zijn meer offroad sportswagens die niet vies zijn van een potje zandhappen.

ariel_nomad_4


Ariel Nomad

Ariel breidde begin dit jaar zijn modellengamma nu uit met dit moddercrossertje, de Nomad. De bouwsteiger op terreinbanden heeft achterin een 238 pk sterke 2,4 liter Honda-viercilinder, die zijn aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen brengt. 0 naar 100 km/h gaat in 3,4 seconden.

bowler_nemesis_3


Bowler Nemesis

Na de Wildcat kwam de Nemesis: een Range Rover Sport qua uiterlijk, maar onderhuids niet te vergelijken. Het apparaat is opgebouwd op een buizenframe, waarin naar keuze een 4,0 of 4,4 liter V8 gelegd kan worden of een 4,2 liter supercharged V8. De Nemesis heeft een brandstoftank van 415 liter om de langste Dakar-proeven te kunnen volhouden.

local_motors_rally_fighter_8


Local Motors Rally Fighter

De Rally Fighter is de allereerste ‘open source’-auto ter wereld. Wat betekent dat hij is ontworpen door een gemeenschap van 2900 mensen uit 100 landen. Daarbij gebruikt de Amerikaanse producent Local Motors 3D-printers om diverse onderdelen van de Rally Fighter te maken. Voor de aandrijving zorgt een 6,2 liter V8 van General Motors met 430 pk.

mega_track_4


Mega Track

Zie er maar eens één te vinden, want de Mega Track is zeldzaam, heel zeldzaam. Van de crossover – het is werkelijk een kruising tussen een offroader en een coupé – zijn slechts vijf stuks gemaakt. Hij wordt aangedreven door een 6,0 liter V12 van Mercedes-Benz, die een vermogen van 395 pk levert en een koppel van 500 Nm. Compact is de Track niet. De machine is meer dan 5 meter lang.

volkswagen_race_touareg_3_qatar_concept_9


Volkswagen Race Touareg 3 Qatar

Vooruit, dit is een studiemodel dat in 2011 werd gepresenteerd, maar wel eentje die gebaseerd is op de drievoudige Dakar-winnaar van Volkswagen, de Race Touareg. Voorin ligt een 300 pk sterke 2,5 liter turbodieselmotor die 600 Nm aan trekkracht levert. Het Spartaanse interieur van de echte wedstrijdmachine werd opgeleukt met een strakke vormgeving en veel koolstofvezel details.