Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 24 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

Hoe doet de Xpeng P5 het tegen de Tesla Model 3 en Polestar 2?

Heel veel elektrische sedans zijn er nog niet, maar met de Xpeng P5 zijn we straks weer een beetje rijker. Hoe doet-ie het tegen zijn directe concurrenten, de Tesla Model 3 en Polestar 2?

Qua formaat is deze Chinese nieuwkomer wat groter dan de genoemde twee modellen. Hij is 4,81 meter lang, 1,84 meter breed en 1,53 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. De Model 3 is met een lengte van 4,69 meter een stuk korter, al is-ie met 1,85 meter iets breder. De Amerikaan is wel lager dan de Xpeng: hij is 1,44 meter hoog.

Polestar is het kleinst

Polestar levert met de 2 een nog iets kleinere auto, want die meet 4,60 meter in de lengte. Hij is wel breder dan de genoemde auto’s, want meet daar 1,86 meter. Standaard is de Polestar 2 1,48 meter hoog. Of 1,47 meter, als je het optionele Performance-pakket kiest. In z’n kont past 405 liter, ten opzichte van 450 liter in de Xpeng P5. De Model 3 is hier absoluut de baas, met een bagageruimte die 561 liter meet.

Foto: Martijn Bravenboer

Interessant zijn natuurlijk ook de aandrijflijn en bijbehorende prestaties. De Xpeng P5 heeft een enkele elektromotor op de vooras, die goed is voor 211 pk en 310 Nm. Sprinten naar 100 km/h doet-ie in 7,5 seconden. De basisversie van de Tesla Model 3 heeft 325 pk en 420 Nm op de achterwielen, waardoor-ie 6,1 seconden nodig heeft om een snelheid van 100 km/h te bereiken.

Tesla heeft de beste prestaties

De Polestar 2 heeft in de basis een enkele elektromotor op de vooras, goed voor 231 pk en 330 Nm. Sprinten naar 100 km/h doet-ie in 7,4 seconden. Kijkend naar pure prestaties wint de Tesla Model 3 dus opnieuw.

Foto: Jérôme Wassenaar

Maar wat als we naar de actieradius gaan kijken? De Xpeng P5 heeft een batterij met een capaciteit van 66,2 kWh, en komt daarmee maximaal 465 kilometer ver. Tesla lepelt een kleinere batterij in de Model 3 (57,5 kWh netto), maar die auto komt volgens de WLTP-norm wel 495 kilometer ver. Polestar voorziet de 2 van een 67 kWh-exemplaar, goed voor 474 kilometer op papier. Opnieuw winst voor de Amerikanen.

Eindelijk weer een elektrische sedan: dit is de Xpeng P5

Snelladen Xpeng P5

Wil je snelladen, dan wint Tesla het wéér. De Amerikaan trekt maximaal 170 kW binnen, terwijl de Polestar 2 niet boven 130 kW uitkomt. De Xpeng trekt opnieuw aan het kortste eind, want haalt een laadvermogen van slechts 70 kW. Aan een AC-paal trekken ze alle drie maximaal 11 kW binnen.

Xpeng P5, Prijs, Nederland
(Afbeelding: Xpeng)

De Xpeng P5 blijft dus op veel vlakken achter op met name de Tesla Model 3, maar blijft redelijk in het vaarwater van de Polestar 2. Belangrijk is dan om te weten wat de prijs van de auto is. In Nederland kost de nieuwkomer zo’n 48.000 euro en dat is een stuk minder dan Tesla voor diens Model 3 vraagt. De Amerikaan kost momenteel 53.000 euro. Polestar is echter de goedkoopste, want levert de 2 als Standard Range Single Motor voor 46.900 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.