Is Xpeng terecht trots op de P5?
Als eerste Chinese merk in Nederland probeert het dappere XPeng niet om zijn Oosterse afkomst te verhullen. Zijn ze met recht trots op hun volledig elektrische P5?
Eigen software
De oorsprong van XPeng ligt in de miljoenenstad Guangzhou, die bekend staat als het high-tech centrum van China. Het merk wil zich dan ook nadrukkelijk profileren als tech-merk dat ‘tevens’ elektrische auto’s bouwt. Op de thuismarkt verkoopt het merk al zo’n 100.000 auto’s per jaar. Nu is Nederland aan de beurt om kennis te maken met de P5, die het merk verwacht eind dit jaar voor ongeveer 48.000 euro te gaan leveren. Het is een ruime sedan met vooral veel van de in China zo belangrijke beenruimte achterin. De bagagebak mag er met 450 liter plus 70 liter onder de vloer ook wezen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FXpeng-P5-26-van-30.jpg)
Het minimalistisch gestijlde interieur doet qua opbouw denken aan een Tesla. Met een digitaal dashboard en een enorm centraal scherm waarmee je zowat alle functies in de auto bedient. XPeng ontwikkelt het complete besturingssysteem en de software van de auto zelf, en zulks is wel af te zien aan de snelle reactietijden en gebruiksvriendelijke interface. De fabrikant is voornemens om al z’n modellen continu en in hoog tempo te updaten aan de hand van ontvangen feedback. Zowel nieuwe auto’s, als bestaande met draadloze software-updates.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FXpeng-P5-24-van-30.jpg)
Prestaties en techniek
De P5 voelt in de praktijk sneller dan de opgegeven 211 pk en 310 Nm doen vermoeden. Waar het model ogenschijnlijk echt in excelleert, is z’n lage verbruik. De omstandigheden waren qua temperatuur weliswaar ideaal, maar de WLTP-actieradius van 465 kilometer uit een 66,2 kWh lithium-ion accupakket lijkt in de praktijk zowaar haalbaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FXpeng-P5-3-van-30.jpg)
Minder indrukwekkend is de maximale DC-laadsnelheid van 70 kW. Het onderstel is uitgesproken zacht, waardoor het gewicht van de auto vrij nadrukkelijk voelbaar is over oneffenheden en in het bochtenwerk. Op strak asfalt is het afrolcomfort logischerwijs wel aangenaam. In China is kan de P5 verregaand autonoom rijden, maar in Europa is die techniek niet legaal. Hier kan de XPilot zichzelf aardig tussen de lijnen en op afstand van voorgangers houden, maar de afstemming is nog te gevoelig. Kijk in de video wat we daarmee precies bedoelen!
Lees ook:
Ook interessant
-
Brabus gooit olie op het vuur met de 900 XLP
-
Dit Italiaanse merk gaat meedoen met de top van Le Mans
-
Waarom jij de Tesla Cybertruck niet meer mag bestellen van Elon Musk
-
Ken Block gaat racen met 1.400 pk-sterke Porsche 911
-
Lynk & Co 01 vanaf 2024 ook volledig elektrisch
-
Kamervragen en woede om sluiting Ketheltunnel: ‘Absurd kwetsbaar’
-
Aantal betrapte bestuurders onder invloed van drugs neemt toe
-
BMW XM laat weer van zich horen: zo komt-ie eruit te zien
-
Nederlands wereldkampioen Formule E proeft aan Formule 1: ‘Hij is erg getalenteerd’
-
Mercedes T‑Klasse alleen elektrisch naar Nederland
-
Dit is het Nederlandse zonne-autootje voor in de stad
-
Tesla krijgt productie in Shanghai slecht op gang, oorzaak laat zich raden