Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 12 mei 2022

Is Xpeng terecht trots op de P5?

Als eerste Chinese merk in Nederland probeert het dappere XPeng niet om zijn Oosterse afkomst te verhullen. Zijn ze met recht trots op hun volledig elektrische P5?

Eigen software

De oorsprong van XPeng ligt in de miljoenenstad Guangzhou, die bekend staat als het high-tech centrum van China. Het merk wil zich dan ook nadrukkelijk profileren als tech-merk dat ‘tevens’ elektrische auto’s bouwt. Op de thuismarkt verkoopt het merk al zo’n 100.000 auto’s per jaar. Nu is Nederland aan de beurt om kennis te maken met de P5, die het merk verwacht eind dit jaar voor ongeveer 48.000 euro te gaan leveren. Het is een ruime sedan met vooral veel van de in China zo belangrijke beenruimte achterin. De bagagebak mag er met 450 liter plus 70 liter onder de vloer ook wezen.

XPeng P5

Het minimalistisch gestijlde interieur doet qua opbouw denken aan een Tesla. Met een digitaal dashboard en een enorm centraal scherm waarmee je zowat alle functies in de auto bedient. XPeng ontwikkelt het complete besturingssysteem en de software van de auto zelf, en zulks is wel af te zien aan de snelle reactietijden en gebruiksvriendelijke interface. De fabrikant is voornemens om al z’n modellen continu en in hoog tempo te updaten aan de hand van ontvangen feedback. Zowel nieuwe auto’s, als bestaande met draadloze software-updates.

XPeng P5

Prestaties en techniek

De P5 voelt in de praktijk sneller dan de opgegeven 211 pk en 310 Nm doen vermoeden. Waar het model ogenschijnlijk echt in excelleert, is z’n lage verbruik. De omstandigheden waren qua temperatuur weliswaar ideaal, maar de WLTP-actieradius van 465 kilometer uit een 66,2 kWh lithium-ion accupakket lijkt in de praktijk zowaar haalbaar.

XPeng P5

Minder indrukwekkend is de maximale DC-laadsnelheid van 70 kW. Het onderstel is uitgesproken zacht, waardoor het gewicht van de auto vrij nadrukkelijk voelbaar is over oneffenheden en in het bochtenwerk. Op strak asfalt is het afrolcomfort logischerwijs wel aangenaam. In China is kan de P5 verregaand autonoom rijden, maar in Europa is die techniek niet legaal. Hier kan de XPilot zichzelf aardig tussen de lijnen en op afstand van voorgangers houden, maar de afstemming is nog te gevoelig. Kijk in de video wat we daarmee precies bedoelen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.