Ferrari plant een vierde pretpark. Een krappe maand na de plannen voor een pretpark in China, laat de sportwagenbouwer nu weten dat het ook plannen heeft voor een park in de Verenigde Staten. 

Ferrari World Ferrari World


Pretparken

Al bij de beursgang van Ferrari in oktober vorig jaar zei Fiat Chrysler Automobiles-topman Sergio Marchionne dat het merk meer gezien moest worden als een fabrikant van luxeproducten dan alleen een autofabrikant. De Italianen halen weliswaar nog steeds het meeste geld binnen met de productie van auto’s, maar de komende jaren lijkt dat meer en meer te gaan verschuiven. Naast het pretpark in Abu Dhabi, Ferrari World, wordt er hard gewerkt aan een tweede park vlakbij Barcelona. Daarna volgen er parken in China en later nog de Verenigde Staten.

Merchandise

Ferrari lijkt daarmee haast het voorbeeld te volgen van Disney, dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt naar de attractieparken. De sportwagenbouwer is vergeleken bij Disney weliswaar maar een kleine speler, maar met de opening van meer en meer attractieparken gaat Ferrari de filmgigant wel achterna. Attractieparken waren voor Disney in 2014 goed voor 15 miljard dollar aan omzet en een winst van 2,7 miljard dollar. Daarnaast verdiende het bedrijf 1,7 miljard dollar aan merchandise. Dat laatste is ook een sterk punt van Ferrari, want wereldwijd heeft het merk meer dan 30 volledig gelicenseerde winkels die alles verkopen van schaalmodellen tot lederen jassen van tweeduizend euro. Op dit moment maakt het bedrijf daar een winst van zo’n 50 miljoen euro, maar dat moet de komende jaren alleen nog toenemen, volgens analisten.

Het aandeel van Ferrari staat op het moment van schrijven op 42,88 dollar per aandeel, fors minder dan de 60 dollar per aandeel toen het merk op de beurs kwam.