Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
Hyundai laat beelden zien van een gecamoufleerde Hyundai Ioniq 5 N. Het model is de sportieve variant van de EV die we al kennen. Wordt dit een van de leukste elektrische auto’s?
De standaard Ioniq 5 kennen we van zijn indrukwekkende prestaties en bijzondere design. Zelfs dit model was in Sport-modus al tot glijpartijen te verleiden, zo bleek uit de Autovisie duurtest.
Een van de leukste elektrische auto’s?
De aanstaande Hyundai Ioniq 5 N moet nog een tandje sportiever worden. Zo laat Hyundai in de video zien dat de elektrische auto maar al te graag dwars gaat in winterse omstandigheden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F05_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Logischerwijs krijgt de Hyundai Ioniq 5 N dezelfde aandrijflijn als de EV6 GT van de andere Koreaanse autofbrikant. De Kia heeft een aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren die goed zijn voor 585 pk en 740 Nm aan koppel. Vanuit stilstand sprint het model naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden. Het versnellen stopt pas bij 260 kilometer per uur.
De GT heeft niet alleen veel vermogen. Ook zijn geventileerde remschijven en een beter onderstel onderdeel van het GT-pakket. Dit kan je naar verluidt dus ook op de Hyundai Ioniq 5 N verwachten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F03_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Hyundai neemt het model, dat een van de leukste elektrische auto’s moet worden, mee over een ijsvlakte met -30 graden Celcius. Hoewel het geluid van de i20 N WRC-auto de show steelt, heeft de Ioniq 5 N geen moeite met dwars door de bocht gaan.
Hyundai geeft Ioniq 5 N een drift-modus
Hyundai geeft de Ioniq 5 N dan ook een drift-modus. Met dit geactiveerd kan je gecontroleerd driften doordat de distributie van het koppel over de voor- en achterwielen, de hoeveelheid koppel, de hardheid van vering en demping, de stuurbekrachtiging en de werking van het e-LSD (het elektronische-Limited Slip Differential) anders en op elkaar worden afgestemd. Hoe spannend het model is, moet nog blijken. De EV6 GT heeft zich in ieder geval al bewezen in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit zijn de 10 duurste en goedkoopste gemeenten om jouw elektrische auto op te laden
-
Brandweer maakt zich zorgen om elektrische auto’s
-
Toch honderden elektrische auto’s aan boord van brandend schip
-
De Hyundai Ioniq 5 N is een supersportwagen met vijf zitplaatsen
-
Het energieverbruik van een wifi-router vergeleken met een elektrische auto
-
Elektrische auto’s populair? In Europa kopen meer mensen diesels
-
Zo bizar veel belasting betaal jij vanaf 2026 voor een elektrische auto
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom deze uitspraak van Ferrari over elektrische auto’s onbedoeld grappig is
-
Waarom je katten haat als je jouw elektrische auto draadloos wil opladen
-
Zo zorgt Frankrijk ervoor dat Chinese elektrische auto’s geen subsidie krijgen
-
Waarom zijn ‘versnellingsbak’ de Hyundai Ioniq 5 N een beetje triest maakt