Wordt de nieuwe Kia Niro net zo’n succes als zijn voorganger?
Ondanks het feit dat de Kia Niro vorig jaar de best verkochte auto van Nederland was, maken we al kennis met een volledig nieuwe versie. Is die ook echt beter dan z’n voorganger?
Als een auto vervangen wordt door een nieuw model, zie je normaliter in de laatste twee jaar een verkoopdip. Het model is dan gedateerd en echt toe aan een vervanger. En daardoor kopen steeds minder mensen ‘m.
Nieuwe Kia Niro
Zo gaat dat blijkbaar niet bij Kia, want de Niro was vorig jaar de auto die in ons land het vaakst een kenteken kreeg. Dat zou betekenen dat-ie dus nog wel even door kan. Maar niets is minder waar, want Kia stelt dit jaar een volledig nieuwe Niro voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-004_1920x1080.jpg)
Die Kia Niro wordt nog altijd wel volgens hetzelfde recept gebouwd. En dus komt-ie er met verschillende aandrijflijnen. Onderaan het gamma staat een hybride. Daarboven een PHEV, met als topmodel de elektrische versie. Kia kiest ditmaal wel voor een eenduidige strategie. Alle modellen heten in eerste instantie Kia Niro, en krijgen dan de toevoeging HEV, PHEV of EV. De e-Niro is dus verleden tijd.
HEV en PHEV
De HEV-variant van de Niro heeft een 1,6-liter viercilinder, gekoppeld aan een hybride-systeem. Het vermogen komt daarmee uit op 141 pk, waarmee de auto binnen 10,4 seconden naar 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. De PHEV maakt gebruik van dezelfde vierpitter, maar heeft een sterkere elektromotor. Met een systeemvermogen van 183 pk en een 11,1 kWh-batterij kan de Niro PHEV 65 kilometer elektrisch rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-007_1920x1080.jpg)
Interessanter is natuurlijk de volledig elektrische versie. De EV maakt op het gebied van elektrotechniek echter niet veel stappen ten opzichte van z’n voorganger. Hij heeft nog altijd een 64,8 kWh-batterij, goed voor 463 kilometer. Laden gaat met een maximaal vermogen van 73 kW, waardoor het drie kwartier duurt om tot 80 procent te laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-018_1920x1080.jpg)
Marktintroductie
Maar de Kia Niro maakt op andere punten wel flinke stappen. Welke dat zijn, leggen we je uit in bovenstaande video. Naar verwachting staat het model eind juni in de Nederlandse showroom.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-003_1920x1080.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische auto opladen op vakantie kan honderden euro’s kosten
-
Waarom de premie van jouw autoverzekering harder stijgt dan ooit
-
Waarom deze nieuwe Bentley een verspilling van ruimte is
-
De nieuwe Fiat 500 Hybrid doet de dingen net andersom
-
Stinkend rijk, maar niet willen opvallen? Deze Porsches zijn voor jou
-
Nieuw logo Range Rover lijkt erg op Bentley’s Flying B
-
Jij mag ineens veel zwaardere voertuigen besturen met B-rijbewijs
-
Stop met hybrides! Dit type auto redt volgens onderzoek wel de planeet
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Lynk & Co 08 in Nederland
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…