Wordt de nieuwe Kia Niro net zo’n succes als zijn voorganger?
Ondanks het feit dat de Kia Niro vorig jaar de best verkochte auto van Nederland was, maken we al kennis met een volledig nieuwe versie. Is die ook echt beter dan z’n voorganger?
Als een auto vervangen wordt door een nieuw model, zie je normaliter in de laatste twee jaar een verkoopdip. Het model is dan gedateerd en echt toe aan een vervanger. En daardoor kopen steeds minder mensen ‘m.
Nieuwe Kia Niro
Zo gaat dat blijkbaar niet bij Kia, want de Niro was vorig jaar de auto die in ons land het vaakst een kenteken kreeg. Dat zou betekenen dat-ie dus nog wel even door kan. Maar niets is minder waar, want Kia stelt dit jaar een volledig nieuwe Niro voor.
Die Kia Niro wordt nog altijd wel volgens hetzelfde recept gebouwd. En dus komt-ie er met verschillende aandrijflijnen. Onderaan het gamma staat een hybride. Daarboven een PHEV, met als topmodel de elektrische versie. Kia kiest ditmaal wel voor een eenduidige strategie. Alle modellen heten in eerste instantie Kia Niro, en krijgen dan de toevoeging HEV, PHEV of EV. De e-Niro is dus verleden tijd.
HEV en PHEV
De HEV-variant van de Niro heeft een 1,6-liter viercilinder, gekoppeld aan een hybride-systeem. Het vermogen komt daarmee uit op 141 pk, waarmee de auto binnen 10,4 seconden naar 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. De PHEV maakt gebruik van dezelfde vierpitter, maar heeft een sterkere elektromotor. Met een systeemvermogen van 183 pk en een 11,1 kWh-batterij kan de Niro PHEV 65 kilometer elektrisch rijden.
Interessanter is natuurlijk de volledig elektrische versie. De EV maakt op het gebied van elektrotechniek echter niet veel stappen ten opzichte van z’n voorganger. Hij heeft nog altijd een 64,8 kWh-batterij, goed voor 463 kilometer. Laden gaat met een maximaal vermogen van 73 kW, waardoor het drie kwartier duurt om tot 80 procent te laden.
Marktintroductie
Maar de Kia Niro maakt op andere punten wel flinke stappen. Welke dat zijn, leggen we je uit in bovenstaande video. Naar verwachting staat het model eind juni in de Nederlandse showroom.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow