WM Sport GT is de ultieme E-Type met 400 pk
Eerder berichtten wij over de klassieke Volkswagen T1 e-Bulli die een ‘restomod-behandeling’ heeft ondergaan. Nu heeft een klein Brits bedrijf zijn orderboeken geopend voor een restomod Jaguar E-Type, genaamd WM Sport GT.
De ‘oude nieuwe’ E-Type combineert moderne voertuigtechniek met de stijl van de originele legendarische Britse sportwagen. WM zegt dat de auto moeiteloos twee personen inclusief bagage over lange afstand kan vervoeren.
WM Sport
Woodham Mortimer is een klein Brits bedrijf, gespecialiseerd in het restaureren, verkopen en ‘race-klaar’ maken van klassieke auto’s. Het bedrijf staat bekend om zijn kwaliteit en vakmanschap, en dat bewijs hebben zij in de vorm van meerdere awards bij Pebble Beach Concours d’Elegance, Cartier Style et Luxe en Salon Privé. Hun laatste creatie is dus deze WM Sport GT, op basis van de Jaguar E-Type.
Aandacht voor detail
Het bedrijf heeft aandacht voor detail als het gaat om restauraties, en dat is bij deze WM Sport GT niet anders. WM heeft de auto onder andere verbeterde mechanische componenten en een verbeterd interieur met veiligheidsuitrusting meegegeven. De carrosserie van de auto is iets verbreed, en is uitgerust met op maat gemaakt chroomwerk. Daarnaast ziet de kenner dat de kleine chromen details op de bumpers weggelaten zijn. Het interieur kreeg een make-over met nieuw leer en alcantara op de op maat gemaakte stoelen. Het stuurwiel is vervangen voor een stevigere variant en de bestuurder kan zijn voeten laten rusten op een nieuwe set pedalen.
Aandrijving en onderstel
De echte verschillen zijn echter onderhuids te vinden bij de auto. De WM Sport GT krijgt namelijk een 4,7-liter V8 en dus verdwijnt de zescilinder. De motor zit technisch zo degelijk in elkaar dat er ook mee geracet kan worden. Hij perst er ongeveer 400 trappelende paarden uit, en stuurt die via een zelfgemaakte handbak en een Powerloc-sperdifferentieel naar de achterwielen, die op speciaal Avon-schoeisel staan. Om de auto weer op tijd te kunnen stoppen krijgt hij geventileerde schijfremmen, en remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter. Het onderstel wordt voorzien van volledig instelbare coilover dempers en opgewaardeerde veren en stabilisatorstangen, om rijcomfort te garanderen.
Voor de kenner
Het prijskaartje van dit alles? Tussen de 356.000 en 377.000 euro (tegen de huidige wisselkoersen). Maar voor dat geld heb je volgens CEO Peter Haynes wel de ‘ultieme klassieke GT-auto’. Haynes: ‘We hebben duizenden manuren geïnvesteerd om de ultieme klassieke GT te creëren. Wij zijn van mening dat dit de beste prestatieklassieker is voor modern autorijden die op de markt verkrijgbaar is en dat de prestaties en aandacht voor detail de meest veeleisende enthousiastelingen zullen bevredigen.’
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024