Remco Slump
Remco Slump Nieuws 1 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Wie zijn de grootste hufters in het verkeer: arme of rijke bestuurders?

Rijke automobilisten denken dat ze alles kunnen maken, zo luidde de conclusie van een Amerikaans onderzoek tien jaar geleden. Maar zijn ze echt zulke hufters? Een Nederlandse hoogleraar geeft antwoord.

In de Verenigde Staten kwamen ze tot de conclusie dat vermogende bestuurders vinden dat ze boven de wet staan. Ze gedragen zich asocialer dan andere automobilisten. Ze verlenen minder vaak voorrang en snijden medeweggebruikers de pas af.

Wie zijn nou de grootste hufters?

Quotenet bericht nu over een onderzoek van hoogleraar Paul Smeets, die samen met Europese collega’s een vergelijkbaar onderzoek heeft gedaan. De resultaten ervan zijn gepubliceerd in Folia, het universiteitsblad van de UvA. En die zijn totaal anders.

Het verkeer is verantwoordelijk voor de meeste ‘hufterboetes’

Rijken zijn asociale hufters in het verkeer, melden de Amerikanen stellig, maar Smeets komt helemaal niet tot die conclusie. “We vonden nergens een verschil tussen goedkopere en duurdere auto’s”, aldus de Nederlandse onderzoeker.

“De meeste rijken gedragen zich niet slechter, maar ook niet beter dan de gemiddelde mens.” Dat dat geen sexy conclusie is, weet Smeets natuurlijk. “Mensen lezen graag dat rijke mensen gierig of onaardig zijn. Deels om zichzelf beter te voelen.”

Amerikaanse conclusie is anders

Een Amerikaanse studie van de Universiteit van Nevada concludeerde in 2020 dat mensen in een duurdere auto minder vaak stopten voor een zebrapad. Ze zouden zich superieur wanen.

Wegwerkers in gevaar: ‘Agressie neemt ongekende vormen aan’

Opmerkelijk: de wetenschappers lieten een witte man, een witte vrouw, een zwarte man en een zwarte vrouw oversteken op een zebrapad. Automobilisten stoppen het vaakst voor vrouwen en blanke mensen. Het minst vaak voor mannen en donkere mensen.

Een EMG-cursus is weinig effectief

In Nederland worden bestuurders die door de politie worden gepakt voor hufterig gedrag naar een EMG-cursus gestuurd. De cursus is verplicht en de kosten zijn voor de deelnemer (ruim 1200 euro).

Is zo’n EMG-cursus effectief? Uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiesysteem van de Nederlandse overheid blijkt dat dat tegenvalt. De helft van de deelnemers begaat binnen twee jaar weer een EMG-delict.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.