‘Westerse merken moeten worden vernietigd’, zegt het Chinese BYD
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fbyd_atto_3_80.jpeg)
Autofabrikanten letten op hun woorden en zijn nauwelijks minder diplomatiek dan politici. Behalve het grote, Chinese BYD-concern, kennelijk. Dat deed recent een aantal gepeperde uitspraken.
BYD vierde vorige week een productiemijlpaal en daarbij gaf oprichter en bestuursvoorzitter Wang Chuanfu een toespraak. “Ik geloof dat voor Chinese merken de tijd is gekomen”, zei hij, staand voor een afbeelding met daarop de logo’s van twaalf Chinese fabrikanten.
Virale video van BYD
Tijdens het event werd ook een video vertoond, waarin werd stilgestaan bij de oprichting van die twaalf fabrikanten, van FAW in 1956 tot ‘startups’ als Xpeng, Nio en Li Auto.
“Onze verhalen verschillen”, zegt een stem, “maar we gaan dezelfde kant op. We maken geen onderscheid tussen jou en mij.” Daarmee wordt bedoeld dat de Chinese merken weliswaar met elkaar concurreren, maar dat het nog veel belangrijker is dat ze de Westerse wereld veroveren.
Het filmpje – dat viral ging op de sociale media in China – eindigt met een oproep aan alle Chinese autofabrikanten: “Vernietig de oude legenden en word een merk van wereldklasse.”
Reacties concurrenten
“Ik ben trots op de Chinese auto-industrie”, schreef Nio-oprichter William Li op Weibo: “We kunnen veel leren van het succes van BYD.” Li Xiang, CEO van Li Auto, deelde de video en zette erbij: “Hoera voor BYD!”
BYD grootste EV-merk
BYD is de grootste producent van elektrische en semi-elektrische voertuigen in China. In de eerste zeven maanden van dit jaar had het bedrijf een marktaandeel van 37 procent in de new-energy automarkt. Vorig jaar was dat nog 29 procent.
Alle Chinese automerken hebben dezelfde ontwerper! Kijk maar…
In Nederland is BYD ook actief, met 180 verkochte auto’s in 2022 en 665 in de eerste zeven maanden van 2023. De Han (een elektrische middenklasse sedan) en Tang (een forse elektro-SUV) lopen nog niet zo. Vooral de compacte Atto 3 is populair, met tot nu toe 635 registraties.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkope EV haalt uitmuntende veiligheidsscore bij crashtest
-
De concurrent voor de Volvo EX30 komt ook uit China
-
Dit Chinese merk verliest 33.000 euro op iedere auto die het verkoopt
-
Een kijkje in een Chinese batterijfabriek van BYD
-
Prijzenoorlog! Ook BYD maakt zijn elektrische auto’s goedkoper
-
Dit gebeurt er als de accu van een elektrische auto in brand vliegt
-
BYD komt met een gloednieuw merk
-
Van de BYD Seal U gaan er dertien in een dozijn
-
BYD Dolphin ónder 30.000 euro! Kan de Volkswagen ID.3 inpakken?
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024