Het wereldwijde aantal voertuigen met een elektrische of plug-in hybride aandrijflijn heeft de grens van 2 miljoen doorbroken, aldus het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het gros ervan rijdt in China.

Opel Ampera-e prijsOpel Ampera-e prijs


In een vandaag verschenen rapport schrijft het IEA dat er in 2016 een recordaantal elektrische auto’s geregistreerd werden, 750.000 stuks. Met een marktaandeel van 29% zijn auto’s voorzien van elektrokracht in Noorwegen het best vertegenwoordigd, gevolgd door Nederland met 6.4%. Zowel Noorwegen als Nederland behoren tot de markten waar de Opel Ampera-e nog dit jaar uitgeleverd wordt, waardoor de percentages voor dit jaar nog op kunnen lopen. Vanaf 2018 moeten de Opel, de Tesla Model 3 en nieuwe Nissan Leaf voor de aantallen gaan zorgen.

LEES OOK: OPEL AMPERA-3 KOST NET GEEN 41.000 EURO

Infrastructuur

De groei van de laadinfrastructuur houdt volgens het agentschap pas met de toegenomen aantallen auto’s. Het wereldwijde aantal laadpunten nam vorig jaar met 72% toe. Ondanks een indrukwekkende 60% sprong tot boven de 2 miljoen voertuigen met een elektrische of plug-in hybride aandrijflijn is dit nog altijd slechts 0.2% van het totale wagenpark.

02-primeur-renault-zoe-ze-40-met-400-km-rijbereik-nedc-al-te-zien-op-ecomobiel02-primeur-renault-zoe-ze-40-met-400-km-rijbereik-nedc-al-te-zien-op-ecomobiel


Doelen

BMW, Chevrolet, Daimler, Honda, Renault-Nissan, Tesla, Volkswagen en Volvo hebben zich de afgelopen maanden doelen gesteld wat de verkoopaantallen van elektrische auto’s betreft. Renault-Nissan streeft naar 1.5 miljoen exemplaren in 2020. Volkswagen wil daar nog een schepje bovenop doen. De groep hoopt in 2025 tussen de 2 en 3 miljoen exemplaren aan de man te brengen.