Gaaf ding, die nieuwe Honda NSX. Helemaal bij de tijd met een semi-elektrische vierwielaandrijving en een turbomotor. Veel vermogen, laag gewicht, wat kan er fout gaan? Toch moet die NSX nog maar eens bewijzen dat hij in de schaduw kan staan van het origineel.

IMG_7559

Een persoonlijke held van mij, zoals van zoveel leden van de ‘Gran Turismo Generatie’. Autoliefhebbers die van kinds af aan zijn opgegroeid met racegames waarin ze op jonge leeftijd al kunnen ‘proefrijden’ in hun favoriete auto’s, waardoor levenslange liefdesrelaties worden geboren. Zo ook in mijn geval. Het was de fascinatie voor de manier waarop Japanse sportwagenfabrikanten elk op hun eigen manier het beste probeerde te maken van de 280 pk limiet die hen destijds door de Japanse regering was opgelegd.

Nissan bedacht bijvoorbeeld de Skyline GT-R die met vierwielaandrijving en veel koppel het gebrek aan pk’s compenseerde. Mitsubishi deed hetzelfde met de 3000GT, terwijl Toyota met de Supra met 2JZ motor eveneens koos voor een koppelmonster, maar dan met achterwielaandrijving. En dan was er Honda met de NSX. Een bedrijf geleid door autoliefhebbers en ingenieurs dat zich niet laat verleiden door absolute cijfers, maar van de NSX een lichtgewicht sportwagen met een hoogtoerige, atmosferische V6 en een nagenoeg perfecte balans maakte. Misschien niet de allersnelste, wat mij betreft wel de allerbeste. Zo goed zelfs, dat hij ondanks de pk-handicap Ferrari’s en Porsches van die tijd de baas kon.

"In gedachten ben ik al aan het nadenken over welke sportuitlaat en welk onderstel ik eronder zou schroeven"

De ‘Ferrari uit Japan’ kost inmiddels gemiddeld tussen de 30.000 en 50.000 euro. We zijn gaan kijken naar de goedkoopste die in Nederland te koop staat, die is te vinden bij C & S Exclusive te Wassenaar voor € 34.950,-. De auto is sinds zijn komst uit Italië in 2006, in handen geweest van de eigenaar van dit autobedrijf. De historie van de auto voor die tijd ontbreekt. Voor wie geen zin heeft om zelf meer graafwerk te verrichten, staan NSX’en met sluitende historie en vergelijkbare kilometerstand voor zo’n 5.000 euro meer te koop dan dit exemplaar uit 1992. Hoewel de 52-TK-NG op de foto wat flets overkomt, ziet de lak er in werkelijkheid prima uit. Op een kleine plekje op de koplampdeksel na. Behalve de remmen, wielen en versnellingspook is de auto helemaal origineel. Inclusief gereedschapsset en thuiskomer.

Tijdens de testrit kwamen we geen ongeregeldheden tegen, maar raakten we wel weer onder de indruk van de dagelijkse bruikbaarheid van de NSX, en in vervoering van het aanzuiggeluid van diens 3.0 V6. Vooral boven de 4500 toeren natuurlijk, als de VTEC erin klapt. De belofte die de NSX al die jaren geleden op de Playstation maakte wordt met verve ingelost. Zoals vroeger ben ik in gedachten al aan het nadenken over welke sportuitlaat en welk onderstel ik eronder zou schroeven als dit de mijne zou worden.

Alleen is het overmaken van ‘gamecredits’ net iets sneller gedaan dan keiharde euro’s. Ook al is de NSX bepaald niet de duurste supercar qua onderhoud. Navraag bij de dealer in Amsterdam leerde dat een kleine beurt gemiddeld 300 euro kost en een grote beurt 800. Alleen de koppelingset is met een prijs van 2.000 euro ex. montage aan de dure kant. Maar ach, dan kan hij er weer 100.000 kilometer tegenaan. Een nieuwe distributieriem zit er in een uurtje of 4 weer op en de motor hoeft daarvoor geen millimeter van zijn plek te wijken. Kom daar maar eens om bij een vergelijkbare exoot van die tijd.