Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 17 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Watt Electric Vehicle Company Coupe klinkt als heerlijke retro-EV

Werkelijk iedereen lijkt ze te maken: nieuwe elektrische modellen in een heel klassieke jas. Zo ook Watt Electric Vehicle Company, een klein Brits bedrijf dat een moderne interpretatie van de Porsche 356A maakt. En die klinkt op papier best leuk.

Een tijdje geleden schreven we al eens over die Coupe, zoals het model heet. Watt Electric Vehicle Company (WEVC) liet toen weten plannen te hebben om die moderne 356A in productie te nemen. Die stap gaat het nu zo goed als nemen, want het komt met meer informatie over het model. De Britten geven ‘m zelfs al een prijs.

Uniek: Porsche 356 RSR hotrod met 400 pk

Onderdeel van het chassis

De Coupe staat op een platform dat door het bedrijf zelf is ontwikkeld: de PACES-architectuur. Dat is een aluminium chassis met een skateboard-ontwerp, zodat er tussen de assen ruimte is voor een batterij. Zo’n concept kennen we, maar WEVC laat weten dat de batterij ín het chassis is gebouwd en dus een structureel onderdeel is van het chassis, in plaats van het gebruik van een afzonderlijke batterijbehuizing. Daardoor is het platform volgens het bedrijf lichtgewicht én erg sterk. WEVC wil het (modulaire) platform overigens ook aanbieden aan fabrikanten die personenauto’s en commerciële voertuigen in lage aantallen vervaardigen. Voor-, achter- en vierwielaandrijving: alles is mogelijk volgens het bedrijf.

Het zorgt er in het geval van de Coupe voor voor dat het wagengewicht niet boven de 1000 kg uitkomt. WEVC spreekt ook van een 50:50 gewichtsverdeling, die er mede door de dubbele wishbones voor zorgt dat dit een echte stuurmansauto is.

Achterwielaandrijving

De elektromotor heeft een vermogen van 120 kW (160 pk) en stuurt die kracht enkel naar de achterwielen. Dat stelt de moderne 356A in staat om in zo’n vijf tellen naar 100 km/h kan sprinten. Over een topsnelheid spreekt WEVC (nog) niet, maar dat is ook niet van groots belang in een auto als deze. Het accupakket heeft overigens een capaciteit van 40 kWh, goed voor een WLTP-bereik van zo’n 370 kilometer.

Het koetswerk komt dus in grote lijnen rechtstreeks van een Porsche 356A, al is het wel helemaal nieuw ontwikkeld en vervaardigd uit composiet materiaal. WEVC laat ook weten dat het subtiele aanpassingen heeft gedaan aan het originele ontwerp op de aerodynamica te verbeteren. Op de foto’s van het prototype is overigens te zien dat de Coupe geen chromen voor- en achterbumper heeft zoals het origineel van Porsche. Die lijken er wel te gaan komen, want WEVC stuurt ook een aantal schetsen mee waarop die elementen wél te zien zijn. Het lijkt er helaas wel op dat de stalen wielen van het origineel niet terugkeren op deze moderne interpretatie, want de WEVC Coupe heeft op de schetsen ook lichtmetalen spaakwielen. Die zullen 16-inch meten.

Moderne gemakken

De Britten geven nog niets prijs van het interieur. Wel zegt het dat het binnenwerk eenvoudig is, waarbij gebruik wordt gemaakt van lichtgewicht materialen. De Coupe bevat bovendien enkele moderne gemakken, zoals airconditioning en mobiele connectiviteit.

In de nazomer van dit jaar kunnen we een definitieve productieauto verwachten. In november zal dan de productie van start gaan in Cornwall, de plek waar WEVC is gevestigd. Het begint met de bouw van 21 Launch Editions, die volledig naar smaak van de klant kunnen worden samengesteld. Prijzen beginnen net onder de 95 mille.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.