Toyota doet vanaf 2017 weer mee in het Wereldkampioenschap Rally, maar was afgelopen weekeinde al even te zien tijdens de rally van Duitsland. Het merk zette zijn waterstofauto, de Mirai, in als 0-auto.

Mirai 2


De wagen was uitgerust met een rolkooi, competitiebanden en speciale remblokken, maar was verder standaard. Dat betekent dat Toyota ook niet aan de aandrijflijn heeft gesleuteld. Die bestaat nog steeds uit een 145 pk sterke elektromotor, die zijn stroom krijgt van 370 cellen tellende brandstofcel. Hierin worden waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit en waterdamp, waarbij dat laatste het enige is wat via de uitlaat de lucht in verdwijnt.

"We dromen ervan dat onze brandstofcelvoertuigen ooit kunnen meedoen aan het Wereldkampioenschap Rally", zei Yoshikazu Tanaka, bij Toyota verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Mirai. "Daarom gaan we door met de ontwikkeling van onze technologie. De bezoekers van de rally van Duitsland moeten vast wennen aan de geluidloze première [van de Mirai], maar ze zien de toekomst, die vrijwel volledig uitstootvrij gaat worden."

Momenteel is de Mirai al leverbaar in Japan en de Verenigde Staten. In de komende weken komt de Toyota ook in een aantal Europese landen op de markt, maar nog niet in Nederland. De infrastructuur die nodig is om waterstof te tanken, is hier nog niet voldoende ontwikkelt. Toyota verwacht dat de Mirai op zijn vroegst in 2017 bij ons te koop is.