Wat de nieuwe systemen op de Lexus LF-Z zijn
Met het studiemodel LF-Z presenteert Lexus zijn allernieuwste concept car. De auto is een voorbode van de toekomstige generatie Lexus-modellen met elektrische aandrijving. Een auto vol nieuwe systemen.
De Japanse autobouwer zet een 4,88 meter lange crossover neer. Hij is 1,96 meter breed en komt in de hoogte tot 1,60 meter. Maar afmetingen zeggen niets. De Lexus LF-Z is opvallend gestileerd. Het is een SUV Coupé, een model dat Lexus niet in zijn programma heeft. De Lexus LF-Z Electrified heeft meer primeurs voor het merk. Dit zijn opvallende details:
E-Latch systeem
De Lexus LF-Z krijgt het zogeheten E-Latch-systeem voor de portieren. Als de persoon met de autosleutel op zak de auto nadert, schuiven direct de deurhendels naar buiten. De portieren ontgrendelen door een sensor op de hendel aan te raken. Bij het verlaten van de auto kan op een sensor worden gedrukt om de deuren te vergrendelen.
Waarschuwingssensor
In het portier van de Lexus LF-Z is een sensor aanwezig. Wil een inzittende uitstappen op het moment dat er een fiets of voertuig nadert, dan krijgt de persoon een waarschuwingssignaal. Andere merken, zoals Audi en Mercedes-Benz hebben deze voorziening ook.
Geen mechanische verbinding
De Lexus LF-Z Electrified maakt gebruik van ‘steering by wire’. Er is geen mechanische verbinding tussen stuurwiel en stuurkolom. Volgens Lexus zorgt dat voor minder stuurbewegingen. Een U-bocht maken, betekent minder stuuromwentelingen. Infiniti leverde eerder steering by wire. Als noodvoorziening had dat productiemodel een mechanische koppeling, die stuur met stuurkolom verbond. Een voordeel van het elektronische signaal is dat er tijdens het rijden minder vibraties in het stuurwiel voelbaar zijn.
Nieuwe logo
Op het studiemodel presenteert Lexus een nieuw logo. Centraal staat de L in een cirkel, maar de wijze waarop de L in de cirkel is verweven is anders. Achter op het studiemodel plaatst Lexus geen merkwapen maar het geschreven woord ‘Lexus’.
Tazuna
Lexus noemt de cockpit ‘Tazuna’. Het is volgens het merk “de manier waarop een paard en zijn berijder elkaar aanvoelen”. Anders gezegd, de bestuurder en dashboard zijn één en maximaal op elkaar gericht. Veel bedieningselementen zijn op het stuur geplaatst en via een Head-Up Display met augmented reality krijgt de bestuurder belangrijke informatie. De stijl van het Lexus LF-Z-interieur dient volgens zijn makers als voorbeeld dient voor alle toekomstige modellen.
Glazen dak
Het dak bestaat uit een groot glazen paneel. Daardoor lijken de voorruit en achterruit met elkaar verbonden te zijn. Echter, onder het glasdeel schuilen aan de voor- en achterzijde dwarsprofielen die de auto de nodige torsiestijfheid en veiligheid biedt. Het glaspaneel bestaat weliswaar uit een deel, in lengterichting wordt het paneel gedeeld waardoor twee ramen ontstaan.
Deelauto
Voor de LF-Z biedt Lexus een digitale sleutel aan. De code wordt in de smartphone geplaatst, zodat anderen de auto kunnen ont- en vergrendelen zonder de sleutel op zak te hebben. Dat is ideaal voor bijvoorbeeld wagenparkbeheerders of wanneer de Lexus LF-Z gebruikt wordt als deelauto. Een dergelijke voorziening is ook op een Volkswagen Golf of Mercedes E-Klasse voorhanden.
De LF-Z is een studiemodel met de potentie in productie te worden genomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting
-
Zou jij miljoenen dollars betalen voor deze speciale Saleen S7?
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
Bpm op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden