Autovisie
Autovisie Nieuws 17 feb 2015

(Wanneer) Accepteren we de zelfrijdende auto?

Je kon begin dit jaar geen automotive georiënteerde site bekijken, of de baanbrekende nieuwe autonoom rijdende prototypes vlogen over het scherm. Zowel op de Detroit Autoshow als op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas waren het de auto’s waarin elke inzittende passagier is, die de aandacht opeisten. Voor wie een paar jaar geleden nog zoiets had, ‘het zal mijn tijd wel duren’, kan niet anders dan nu onderkennen dat de volledig intelligente auto binnen enkele jaren het straatbeeld gaat vullen. Maar willen we dat nou echt, zijn we in staat als passagier in te stappen, en voor de volle honderd procent op de techniek te vertrouwen?

Audi A7 Sportback

Als we de Grote Drie willen geloven, is het nog een kwestie van wat consumentenvertrouwen winnen, de regelgeving afstemmen, en ‘zelfrijden’ maar. Mercedes liet de F 015 over The Strip in Vegas hobbelen, volledig geautomatiseerd, dus zonder dat er een verstrooide gokker uit z’n sneakers werd gereden. BMW had een i3 zo geprogrammeerd dat hij handige staaltjes van strakke parkeeracties toonde. Ja, zelfs zonder dat er een petfles bumper langs het met reclames bestickerde plaatwerk van een Lincoln Towncar taxi schuurde. En Audi, dat inzake technische noviteiten nog altijd als een stagiar achter het afgestudeerde Mercedes en BMW aankuiert, kon niet anders dan werkelijk de digitale wapens te laten kletteren; er toerde een A7 helemaal vanuit Silicon Valley over de kaarsrechte wegen, bestuurderloos, naar Vegas. Leuk allemaal, maar veel meer dan een bevestiging van dat wat we allang weten, waren de demonstraties van de Duitse Drie niet. Dat zelfrijden is technisch geen enkel probleem. Het gaat om de acceptatie.

Zal mijn geliefde moeder, die in een Opel Meriva (sorry, ze heeft niet naar me geluisterd) haar dagelijkse kilometers maakt, over een paar jaar in een autonome machine naar haar bridgeclubje rijden. Ik zie het zo één, twee, drie niet gebeuren. Want is het besturen van een auto niet precies het meest substantiële deel van de vrijheid waar het fenomeen auto voor staat? Ongeacht leeftijd en de hoeveelheid liefde die er voor de auto of autorijden is. Niet zozeer een gebrek aan vertrouwen in de radar-, laser- en cameratechnieken maakt de consument wantrouwend, en evenmin de wijze hoe heel de boel communiceert via 4G- en binnenkort 5G-netwerken maakt ons argwanend. Maar simpelweg de totale overgave aan de machine, dat zal een moeilijke worden.

Mercedes-Benz F 015 Concept

Natuurlijk is dat juist een zaak van gewenning, dat realiseer ik me terdege. En in dat opzicht vraag ik me af of Mercedes niet een stapje te hard gaat, door nu een rijdende lounge ruimte te tonen, waar de inzittenden tegenover elkaar zitten. Het zal te maken hebben met het gegeven dat Mercedes de uitvinder is van de auto, en Das Haus het dus aan de status verplicht is, voor wat betreft autorijden 2.0, het voortouw te nemen. Hoewel mijn moeder eigenlijk helemaal niet meer naar de bridgelocatie hoeft, als ze een F 015 gaat rijden, ‘t is voor haar dan slechts zaak haar kaartgenoten op te pikken, om rijdend het spelletje te spelen, lijkt het mij een veel betere strategie van een autofabrikant als die het in eerste instantie vooral op het begrip veiligheid gooit. Een computer functioneert feilloos, de mens allesbehalve. Als je dus alle vitale zaken in een auto laat overnemen door een computer, zal het veiligheidsniveau explosief stijgen. En een gevolg van die veiligheid, zijn auto’s die zelfstandig kunnen rijden. De autonoom rijdende auto is dus feitelijk een afvalproduct van de ‘botsvrijeauto’.

Mij lijkt de wijze hoe bijvoorbeeld Ford voornemens is het te gaan doen, de beste manier om het grote publiek te laten wennen aan al die zelfstandigheid. Ford wil de techniek zo vlot mogelijk in gangbare modellen implementeren. Om te beginnen door de inmiddels bekende veiligheid- en comfortsystemen te koppelen, om in eerste instantie een auto te construeren die volledig zelfstandig inparkeert, op de asfaltvlakten van grote supermarkten. En dan is te hopen voor de industrie dat er niet in die beginfase meteen narigheid ontstaat. Juist die eerste paar jaar zal de automotive sector bij de automobilist vertrouwen moeten creeeren door perfect functionerende zelfrijdende auto’s. Dat is de enige manier waarmee de consument het echt nieuwe autorijden vlot zal accepteren.

Reageer op artikel:
(Wanneer) Accepteren we de zelfrijdende auto?
Sluiten