Wankelmotor keert terug bij Mazda, maar niet op de manier hoe je wil
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fsai-kalyan-achanta-uPeiTJim-ew-unsplash.jpg)
Een wankelmotor, het is een stukje techniek dat enkel voor echte liefhebbers is weggelegd. Tenminste tot nu, Mazda legt definitief een rotatiemotor in de MX-30. Al is het in dit geval wel even anders dan bij de RX-7 en RX-8.
De fabrikant speelt al lang met het idee om en wankelmotor terug te laten komen in hun modellen. Echter, als aandrijfmotor is vaak niet efficiënt genoeg om aan de huidige milieueisen te voldoen.
Wankelmotor als range-extender
Al in 2018 zei Mazda dat de wankelmotor een comeback zou maken als range-extender. Nu Mazda een elektrisch model heeft om deze range-extender in te leggen, doen ze dat ook.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2F2022_mazda_mx-30_global_still-01_until_oct-22th_2024_highres.jpg)
In Nederland kan je momenteel de Mazda MX-30 enkel met een volledig elektrische aandrijflijn bestellen. Op de vooras ligt dan een elektromotor met een vermogen van 105 kW (143 pk). Hiermee sprint je binnen 10 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
De elektromotor is gekoppeld aan een accupakket ter waarde van 35,5 kWh. Hiermee kan je volgens WLPT zo’n 200 kilometer rijden. Een grotere accu is volgens Mazda niet nodig. Kleine accu’s zijn beter voor het milieu. Productie en recycling van een 75 kWh-accupakket brengt volgens het merk een CO2-uitstoot met zich mee die gelijkstaat aan 80.000 kilometer rijden in een Mazda 3 met dieselmotor.
Mazda MX-30 R-EV
Wil je verder komen met je Mazda MX-30, dan moet je dus voor de R-EV versie met wankelmotor gaan. Hoeveel verder je hiermee komt, is nog onbekend. Welke wankelmotor de Japanners in het model leggen, is namelijk nog onduidelijk. Naar verluidt gaat het om een rotatiemotor met een vermogen van 38 pk. Definitieve specificaties volgen in een later stadium.
MX-30 zonder range-extender
Twee jaar geleden ging Autovisie al op pad met de Mazda MX-30 zonder range-extender. Een auto met een heel andere filosofie. Hoe dat zit, legt Autovisie-redacteur Dries van den Elzen je uit in onderstaande video!
Deze occasion wil je: NSU Ro 80, Auto van het Jaar met wankelmotor
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasions: drie betrouwbare middenklassers voor 10.000 euro
-
Occasions: 3 lekker zonnige cabriolets voor 5000 euro
-
De vernieuwde Mazda 2 is een koopje! En dat is behoorlijk deprimerend…
-
Mazda komt eind dit jaar naar Europa met grote achterwielaangedreven zevenzits SUV: de CX-80
-
Mazda laat gloednieuwe CX-90 zien, de krachtigste tot nu toe
-
Koopwijzer: Mazda CX-3 – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1
-
Barbecueën? Deze 3 BBQ’s zijn perfect voor de autoliefhebber
-
Ook Fiat gaat strijd aan met Biro: dit is de Topolino
-
Volvo teased EX30: een nieuw succesmodel?