Waarom we nog maanden moeten wachten op de Toyota Corolla Cross
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3434.jpg)
Op 2 december 2021 presenteerde Toyota de Corolla Cross voor de Europese markt. Maar ren niet meteen naar je lokale Toyota-dealer, want het duurt nog tot en met het najaar van 2022 voordat de eerste exemplaren Europa bereiken. Maar waarom duurt dat zo lang?
Dat is de vraag, aangezien de Corolla Cross al geruime tijd in Thailand leverbaar is en sinds kort al in Japan in de verkoop is. Is de vraag naar de nieuwe SUV voor het C-segment zo’n groot succes dat hij niet is aan te slepen in Azië? Er is maar één reden dat de auto niet eerder dan het najaar 2022 deze kant op komt. De Corolla Cross is nog niet productierijp. Jazeker, de Japanners zijn nog volop met de ontwikkeling van het model, bezig, ondanks dat de SUV in Azië al verkrijgbaar is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3424.jpg)
Modificaties voor Europa
Welnu, voor Europa komt de autobouwer met een aangepaste versie. En die reeks modificaties zorgt ervoor dat de bouw van de Europese versie nog niet in productie kan gaan. Optisch zijn die aanpassingen beperkt. Het gaat om de lichtunits en de grille. Het is vooral het technische deel dat nog niet productierijp is. In Japan levert de autobouwer de Corolla Cross nu met de vierde generatie Hybride-aandrijflijn.
Efficiënter en lichter
Voor de Europese markt introduceert Toyota direct de vijfde generatie Hybrid-techniek. Die geëlektrificeerde motor is nog in ontwikkeling. De verschillen met de bestaande Hybrid-motorisering zijn groot. Toyota gebruikt voor de nieuwste editie minder componenten. Door een gereduceerd aantal onderdelen is de krachtbron efficiënter en krachtiger. In vergelijking met de vorige generatie weegt de aandrijflijn 40 procent minder, het accupakket met fonkelnieuwe techniek meegerekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3436.jpg)
Rijassistentie T-Mate
Er is nog een reden. De fabrikant kiest voor de Europese markt voor zijn allernieuwste infotainmentsysteem met hogere resolutie en (voor het eerst) over-the-air updates. Het systeem is nu nog niet beschikbaar, maar binnenkort wel. Daarnaast introduceert Toyota zijn T-Mate-rijassistenten waarvoor het eveneens veel ontwikkelingstijd nodig heeft.
Najaar 2022
Toyota heeft niet veel tijd nodig om de Corolla Cross productierijp te maken, het bedrijf kondigt de auto gewoon heel vroeg aan. Vanaf het najaar van 2022 start de levering van de Corolla Cross. O ja, naast de 2.0 Hybrid 5.0 komt de Cross ook beschikbaar met de bekende 1,8-liter hybride-aandrijflijn, zoals we die nu in de resterende Corolla-varianten zien hangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit