Waarom ze bij Seat alleen maar bozer worden van deze Cupra Tavascan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-4.jpg)
Het is een publiek geheim dat ze bij Seat niet blij zijn. De Volkswagen Group lijkt de Spaanse fabrikant aan zijn lot over te laten. Alle aandacht gaat uit naar Cupra, dat vroeger het performancelabel van Seat was en nu een elektrisch sportmerk aan het worden is. Alle volumemerken binnen VW hebben één of meer elektrische modellen, behalve Seat. Dus zal deze nieuwe stekker-suv van Cupra, Tavascan genoemd, alleen nog maar meer kwaad bloed zetten.
Oké, dat is overdreven. Ze lopen bij Seat echt niet de hele dag rood aangelopen van woede door de fabriek. Maar er is wel degelijk irritatie. “Voorlopig is elektrificatie te duur voor Seat”, zei ontwikkelingsbaas Werner Tietz een paar maanden geleden tegen het Britse Autocar. Hij breidde zijn slappe smoes uit met: “We concentreren ons nu op elektrische auto’s voor Cupra. Als de prijzen van batterijen en elektromotoren omlaag gaan, dan kunnen we het over Seat gaan hebben.”
Cupra Tavascan één van drie nieuwe elektrische Cupra’s
Dat klinkt niet echt geloofwaardig. Want als elektrische techniek betaalbaar genoeg is voor Skoda en Volkswagen, dan is dat het ook voor Seat. Vage uitspraken zoals die van Tietz zwengelen hardnekkige geruchten aan. Zo zou Volkswagen de stekker (ahum …) uit Seat willen trekken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-5.jpg)
Het is in ieder geval zonneklaar dat Cupra wordt voorgetrokken. Op een enorm festivalachtig event in juni onthulde het merk maar liefst drie nieuwe auto’s: de compacte Urban Rebel, de grote Terramar en deze Tavascan.
Zelfde aandrijflijn als die van de Volkswagen ID.4 GTX
De Cupra Tavascan debuteerde in juni 2019 als studiemodel en staat inmiddels klaar voor zijn marktintroductie in 2024. Een beetje laat, helemaal gezien de technische basis van de Tavascan. De suv deelt zijn techniek met de Audi Q4 E-Tron, Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-3.jpg)
Met andere woorden, hij staat op het MEB-platform van de Volkswagen Group en wordt uitgerust met een 77 kWh-batterij, die garant staat voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Er komt sowieso een versie met 299 pk en vierwielaandrijving, vergelijkbaar met de ID.4 GTX.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-5-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FCupra-2.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Cupra UrbanRebel Racing Concept: Rebels elektrisch circuitmonster
-
‘Seat is niet dood!’, zegt Volkswagen-topman. ‘Maar …’
-
Losgedraaide wielbouten en vernielde showauto’s bij auto-event in Assen
-
Duitsland krijgt z’n zin: een verwaterd verbod op brandstofauto’s
-
Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika