Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F7Porsche-Sport-Classic-.jpg)
In Nederland kost de Porsche 911 Sport Classic precies 376.285 euro. De enige manier waarop je dat bedrag omhoog krijgt, is door opties te bestellen. In de Verenigde Staten ligt de officiële vanafprijs op 272.300 dollar, maar in de praktijk betaal je veel meer. Hoe kan dat?
Een gebruiker van het Reddit-forum spotte een Porsche 911 Sport Classic bij een dealer in Californië. Hij sloeg steil achterover van verbazing toen hij de prijs van de auto zag: 538.910 dollar. Dat is 97,9 procent meer dan de vanafprijs van 272.300 dollar. Iemand is dus helemaal los gegaan in de optielijst of er is iets anders aan de hand.
Porsche 911 Sport Classic twee keer zo duur
Dat laatste is het geval. In Nederland houden dealers zich aan de vanafprijs, zoals die door de fabrikant of de importeur aan ze is opgelegd. In de Verenigde Staten is dat niet zo. Bovenop de MSRP (Manufacturer Suggested Retail Price) mogen ze een zogeheten dealer markup gooien.
Om terug te komen op de 911 Sport Classic in Californië. Inclusief opties kost het exemplaar 288.910 dollar, maar de vraagprijs bij de dealer is 538.910 dollar. Waarom? Omdat de dealer weet dat de vraag naar de 911 Sport Classic hoog zal zijn. Er worden slechts 1250 exemplaren gebouwd en Porsche-liefhebbers willen er maar wat graag een hebben.
Ook dealer markups bij Ford F-150 Lightning
Dealer markups gebeuren niet alleen bij zeldzame Porsches, maar ook bij andere modellen waarnaar de vraag hoog is en het aanbod klein. Toen de elektrische F-150 Lightning uitkwam, kon Ford nauwelijks genoeg exemplaren produceren. Dealers maakten van die schaarste gebruik door schaamteloos hun vraagprijs omhoog te doen. Dat mag in de Verenigde Staten. In Europa gelukkig niet.
Ode aan Porsche 911 Carrera 2.7 RS uit seventies
De 911 Sport Classic is een product van Porsche Exclusive en grijpt met zijn uiterlijk terug op de 911 Carrera 2.7 RS uit de jaren 70. Hij wordt op de achterwielen aangedreven door een twinturbo zescilinder boxermotor met 550 pk en 728 Nm. Schakelen gebeurt met een handbak met zeven verzetten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe de nieuwe Porsche Cayenne zijn overtollige kilo’s laat verdwijnen
-
Koop je dit horloge, dan krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij
-
De vernieuwde Porsche Cayenne krijgt méér cilinders
-
Deze Porsche 917 is de coolste racebaan
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Met deze super-SUV neemt Porsche het op tegen de Ferrari Purosangue
-
Vier Internationale Barbiedag met deze roze occasions
-
Deze offroad Porsche Cayenne is verrassend betaalbaar
-
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
-
Nederlandse overheid verkoopt Porsche Taycan Turbo S
-
Nederlandse overheid verkoopt gloednieuwe Porsche 911 Turbo S
-
Deze bloedmooie Porsche 911 restomod staat in Nederland te koop