Remco Slump
Remco Slump Nieuws 9 dec 2022
Leestijd: 2 minuten

Waarom je straks in Amsterdam nog maar 30 km/h mag rijden

Het besluit is genomen. De gemeente Amsterdam verlaagt de maximumsnelheid in bijna heel de stad van 50 km/h naar 30 km/h. Je hoeft niet meteen op de rem, want de maatregel gaat pas in december 2023 in.

Dan gaat op ongeveer 80 procent van de wegen in Amsterdam de snelheidslimiet naar 30 km/h. Waarom? Omdat het aantal doden en gewonden in het verkeer omlaag moet.

Inwoners Amsterdam voelen zich onveilig in het verkeer

Volgens de gemeente voelt 67 procent van de inwoners zich onveilig in het verkeer. Ruim 80 procent daarvan noemt als oorzaak het te hard rijden van sommige weggebruikers.

Citrofiel Remco maakt 90 jaar oude Amsterdamse Citroën-showroom van LEGO

Per jaar vallen er twintig verkeersdoden in Amsterdam en lopen zo’n achthonderd mensen verwondingen op. Door de snelheid van 50 km/h naar 30 km/h te brengen, zou het aantal ongelukken met 20 tot 30 procent afnemen, is de verwachting.

De verlaging van de maximumsnelheid maakt het verkeer in de hoofdstad bovendien stiller, aldus de gemeente. Ook gaat het bestuur ervan uit dat de maatregel het gebruik van de auto een beetje zal ontmoedigen.

Ook Den Haag, Rotterdam en Utrecht willen lagere limiet

Amsterdam is niet de enige stad waar de limiet omlaag gaat. Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben eveneens plannen in die richting. Ze hebben het kabinet gevraagd om landelijke regelgeving aan te passen zodat de verlaging gemakkelijker kan worden doorgevoerd.

Amsterdam heeft tijd nodig om aanpassingen te doen

Waarom Amsterdam wacht tot december 2023 om de aanpassing te doen? Omdat het veel tijd en moeite kost om de infrastructuur erop aan te passen, zoals verkeersborden, stoplichten en de lijnen op de weg.

Met een stokoude Subaru naar van Amsterdam naar Tokyo rijden: het kan

Daarbij start de gemeente een campagne om inwoners voor te bereiden op de nieuwe limiet van 30 km/h. Er komen lessen op scholen en bovendien worden in de loop van 2023 al meerdere 30 km/h-wegen geopend, zodat mensen kunnen wennen.

Mogen bussen en trams wel gewoon 50 km/h rijden?

Voor bussen en trams is de situatie wat ingewikkeld, want als ze op een aparte baan rijden, mogen ze gewoon 50 km/h. Amsterdam gaat kijken of er meer aparte banen gecreëerd kunnen worden. Al is daar in grote delen van de stad weinig tot geen ruimte voor.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.