Waarom je met de De Tomaso P900 de Utrechtste Lekdijk niet op mag
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDe-Tomaso-P900-2-1.jpg)
Ieder voorjaar weer hebben de bewoners van de Utrechtste Lekdijk last van motorrijders, die met hun aftermarket uitlaten voor een enorme herrie zorgen. Op bepaalde stukken geldt zelfs een verbod. Voor motorfietsen, maar ook voor de De Tomaso P900.
Toegegeven, die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. De motorfietsen zijn straatlegaal, maar mogen in een bepaalde periode gewoon niet op de Lekdijk komen. De De Tomaso mag in Nederland überhaupt de openbare weg niet op. En dat ligt met name aan zijn krachtbron.
De Tomaso P900 is een stuk speelgoed
De DeTomaso P900 is een stuk circuitspeelgoed voor de superrijken. Er worden slechts achttien exemplaren gebouwd, voor een vanafprijs van 3 miljoen euro per stuk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDe-Tomaso-P900-3-1.jpg)
Hij lijkt overduidelijk op de wél straatlegale P72, maar heeft een motor aan boord die hem direct diskwalificeert bij de RDW.
Atmosferische V10 uit Formule 1-auto
Wil je de P900 snel rijden, dan bestel je de versie met V10. Het is niet de krachtbron uit de Porsche Carrera GT, Lexus LFA, BMW M5 E60 of Lamborghini Huracán, maar een 750 pk sterk raceblok uit de Benetton B197 Formule 1-wagen. Je kan je dus het geluid ervan voorstellen: dat is oorverdovend.
Nieuwe V12 draait maximaal 12.300 tpm
Heb je geduld, dan vink je op de bestellijst van De Tomaso de V12-optie aan. De P900 krijgt dan een nieuwe twaalfcilinder, die nog in ontwikkeling is en ook nog wel even zal blijven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDe-Tomaso-P900-1-1.jpg)
De atmosferische krachtbron komt van het Duitse motorsportbedrijf Capricorn, levert 900 pk en heeft een toerenlimiet van 12.300 tpm. Hij geeft zijn krachten door aan de achterwielen via een sequentiële bak.
Bizarre pk-gewichtsverhouding van 1 op 1
Wat de prestaties van de P900 zijn, is nog niet bekend. Maar het feit dat de racewagen 900 pk levert op een wagengewicht van 900 kilo belooft heel wat. De pk-gewichtsverhouding is immers 1 op 1. We hadden dan ook verwacht dat alle P900’s al verkocht zouden zijn, zoals dat bij Ferrari of Porsche vaak wél het geval is. Maar nee, De Tomaso meldt dat er nog productieplaatsen zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDe-Tomaso-P900-5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2FDe-Tomaso-P900-4.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: De Tomaso Pantera, ‘beter en sneller dan een Countach’
-
Xpeng keer terug met G9 en P7 en gaat strijd aan met Tesla
-
Vergeet Lightyear, hier is de betaalbare zonneauto van Aptera
-
Tesla Roadster valt in het niet bij Nissan Max-Out cabrio
-
Occasions opnieuw duurder, maar kopers willen niet meer betalen
-
Toyota komt met bijzondere elektrische bakfiets
-
Skoda Enyaq RS iV breekt twee wereldrecords voor driften
-
Dit is hoeveel elektrische auto’s er daadwerkelijk in Europa worden verkocht
-
Dit zijn de 5 populairste nieuwe auto’s van het moment
-
Duik in de prijslijst: NIO ET5 – moet Tesla zich zorgen maken?
-
Mazda laat gloednieuwe CX-90 zien, de krachtigste tot nu toe
-
Dit is hoe lang je schadevrij jaren geldig zijn