Waarom je deze fantastische Hyundai (mogelijk) straks kunt kopen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fhyundai_n_vision_74_831_066203c70a4f07c4.jpg)
De hoofddesigner van Hyundai is recent uitgeroepen tot World Car Person of the Year. En terecht, het Koreaanse merk zet de ene na de andere fraai gestileerde auto op de weg. Mogelijk komt daar deze briljante N Vision 74 bij.
Denk je een vleugje jaren zeventig te zien in het spectaculaire studiemodel? Dat klopt! Hyundai haalde inspiratie uit 1974, toen het merk zijn eerste auto presenteerde: de door Giugiaro getekende Pony Coupé Concept.
Hyundai N Vision 74 met batterij en brandstofcel
De zo’n 5 meter lange N Vision 74 wordt aangedreven door twee elektromotoren op de achteras, die samen 681 pk leveren. Bijzonder is dat de hoekige sportcoupé niet alleen een 62,4 kWh-batterij aan boord heeft, maar ook een brandstofcel en een waterstoftank.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fhyundai_n_vision_74_15_04d9039f0c6508ef.jpg)
Doordat de N Vision 74 dezelfde 800 Volt-techniek aan boord heeft als de Ioniq 5 en 6, kan hij snel worden opgeladen. Volgens Hyundai ligt de actieradius van de auto op 600 kilometer, al moet je daarvoor de batterij én de waterstoftank leeg rijden.
De N Vision 74 zou eerst niet in productie gaan
In eerste instantie meldde de fabrikant dat productie er niet in zit voor de prachtige N Vision 74. Maar een topman van Hyundai’s sportieve N-divisie, Till Wartenberg, zegt nu dat er toch een mogelijkheid bestaat.
Kia, Hyundai en Lynk & Co domineren verkoopcijfers in februari
Topman Hyundai N wil de concept toch gaan bouwen
The Autopian sprak met hem tijdens een autoshow in Canada. “Vrienden van mij hebben al gezegd dat ze een bedrag met vijf nullen zouden betalen voor een N Vision 74”, zei Wartenberg. “Ik zou het model graag willen gaan bouwen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fhyundai_n_vision_74_5_0632029c0bb00861.jpg)
Voor het N-label van Hyundai wil hij absoluut geen grote performance-SUV’s ontwikkelen. “We zijn erop tegen om een grote SUV te pakken, daar veel kracht in te stoppen en dan een N-badge erop te plakken.”
“Hoe kun je zware EV nou wendbaar en watervlug maken?”, vraagt Wartenberg retorisch. Toch komt Hyundai N binnenkort met een snelle versie van de Ioniq 5. En dat is ook geen lichtgewicht…
Lees ook:
Ook interessant
-
Hyundai en Kia honderden miljoenen kwijt aan compensatie om TikTok-filmpjes
-
Hyundai i20 – Deze rijdende markeerstift heeft een update gehad
-
Trek de champagne uit het rek! Deze Hyundai gaat in productie
-
Waarom zijn ‘versnellingsbak’ de Hyundai Ioniq 5 N een beetje triest maakt
-
Little Yellow Duck? Dit zijn de gekste autonamen van de Shanghai Motor Show
-
Wat is de Hyundai Ioniq 6 gestroomlijnd, hè?
-
De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan
-
Kia, Hyundai en Lynk & Co domineren verkoopcijfers in februari
-
Zoek de verschillen met de ‘nieuwe’ Hyundai i10
-
Deze occasion wil je: Hyundai Sonata, anoniem en goedkoop
-
Hyundai en Kia passen software aan door gevaarlijke TikTok-trend
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste EV van het merk