Waarom in Duitsland bijna niemand bij Tesla wil werken
Tesla heeft een probleem. Er zijn niet veel mensen die in de Gigafactory in Berlijn willen werken. En de mensen die er al wel werken zijn ontevreden en willen weg.
De fabriek in Berlijn werd afgelopen maart in gebruik genomen. Het doel was om tegen het einde van 2022 zo’n 5000 auto’s per week te bouwen, maar dat aantal is bij lange na niet gehaald.
Lukt Tesla maar moeilijk om personeel te werven
Het probleem zit hem onder meer in de werving van personeel. De Gigafactory heeft 12.000 arbeidsplaatsen, waarvan er maar 7000 zijn gevuld. Bovendien lukt het Tesla niet om mensen vast te houden.
Slechte werkomstandigheden in chaotische fabriek
Personeel vertrekt onder meer omdat de salarissen te laag zijn, aldus Wired. Een anonieme medewerker spreekt verder over een totale chaos in de fabriek. “Veel van mijn collega’s melden zich ziek. Ze zijn niet gemotiveerd. De werkomstandigheden zijn slecht.”
Uitgescholden en geblokkeerd: Tesla-rijders worden massaal gepest
Duitsers zien Tesla niet als een goede werkgever
Volgens een arbeidsmarktspecialist is het onwaarschijnlijk dat Tesla genoeg personeel zal vinden. Duitsers zien de Amerikaanse fabrikant als een slechte werkgever. De omstandigheden bij BMW, Mercedes en Volkswagen zijn stukken beter.
Ruzie met de vakbonden én ruzie met het personeel
Veel Duitsers zijn lid van een vakbond. En laat Elon Musk nou net rabiaat anti-vakbond zijn. Volgens IG Metall – een van de machtigste vakbonden in Duitsland – zijn de salarissen bij Tesla zo’n 20 procent lager dan bij vergelijkbare bedrijven.
Tesla heeft de salarissen voor nieuwe werknemers omhoog geschroefd, maar dat zet kwaad bloed bij huidige medewerkers. Omdat IG Metall met een gang naar de rechter dreigt, heeft het bedrijf de rest van zijn personeel er nu ook salaris bij gegeven.
Topsnelheid en 0-200 km/h – Hoe snel is de Tesla Model X Plaid écht?
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
-
Elektrische auto’s saai? Niet deze Tesla Model Y-occasion!
-
Dit is er volgens Tesla aan de hand met de roestige Cybertrucks
-
Tesla Cybertruck-eigenaren vinden roest op koets
-
Hoe Tesla miljarden extra verdient, zonder daarvoor iets te hoeven doen
-
Waarom het Tesla Vehicle Safety Report misleidend is
-
Elon Musk maakt het de concurrentie moeilijk: Tesla Model Y nóg goedkoper
-
Veiligheidsexperts hopen dat de Tesla Cybertruck nooit naar Europa komt
-
In de jaarcijfers van Tesla bestaan de Model S en Model X niet meer
-
Autovisie Supertest: Tesla Model S Plaid – kan elektrisch winnen?