Waarom duizenden nieuwe Audi’s en Porsches VS niet in mogen
Een groot probleem voor de Volkswagen Group. De Amerikaanse overheid heeft in verschillende havens duizenden nieuwe Audi’s, Bentleys en Porsches in beslag genomen.
De auto’s waren vanuit Europa verscheept naar de VS en onderweg naar Amerikaanse dealers, maar daar gaan ze voorlopig dus niet aankomen. Ze zijn direct in beslag genomen.
Verboden onderdelen
Volgens The Financial Times heeft de Amerikaanse overheid ingegrepen omdat er verboden onderdelen uit China in de Audi’s, Bentleys en Porsches zouden zitten.
Driften met Audi RS 4 op scheurend ijsmeer gaat niet als gepland
De Verenigde Staten nam in 2021 de Uyghur Forced Labor Prevention Act aan, een wet die de import van goederen verbiedt die door Chinese dwangarbeiders zijn gemaakt.
Enkele duizenden Audi’s
Er zouden nu enkele duizenden Audi’s in beslag zijn genomen, een paar honderd Bentleys en ook rond de duizend Porsches. VW heeft de kopers van de auto’s een brief gestuurd met uitleg.
Oeigoerse dwangarbeid
Het probleem zou aan het licht gekomen zijn, toen een leverancier meldde dat een subleverancier uit het westen van China mogelijk gebruikmaakt van Oeigoerse dwangarbeid.
In de regio Xinjang wonen zo’n 12 miljoen Oeigoeren, die door de Chinese overheid worden onderdrukt. Al tien jaar lang bestaan er strafkampen waarin op grote schaal Oeigoeren worden opgesloten.
Klein onderdeel vervangen
VW zegt de situatie bij zijn subleverancier meteen te zullen onderzoeken. Van de duizenden auto’s die nu aan de ketting staan in Amerikaanse havens moet een klein elektrisch onderdeel worden vervangen.
Rijd je in een Porsche of Jaguar? Grote kans dat je in een midlife crisis zit
Volgens de fabrikant zijn de werkzaamheden reeds begonnen, maar gaat het weken duren om al die auto’s te ‘repareren’. Klanten moeten dus nog even geduld hebben.
Joint venture in Xinjiang
Dit is overigens niet de eerste keer dat de Chinese activiteiten van VW onder het vergrootglas liggen. Het concern runt een joint venture met SAIC in de hoofdstad van Xinjiang.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief