Waarom deze extreem zeldzame Ferrari maar 300.000 dollar opleverde
Voor een Ferrari 250 GT California Spyder betaal je op een klassiekerveiling zo 20 miljoen dollar. Waarom bracht deze dan maar een schijntje van dat bedrag op?
Van de 250 GT California Spyder zijn er in de jaren zestig iets meer dan honderd gebouwd, waarvan de helft met een korte en de helft met een lange wielbasis. De korte zijn het meest waardevol. In 2015 werd er een afgehamerd op 21 miljoen dollar.
Dit is geen echte Ferrari
Deze Ferrari – die net bij Bonhams is geveild – is een hele speciale 250 GT California Spyder ‘passo corte’, waarvan maar vier exemplaren zijn gemaakt. Hij zou dus tientallen miljoenen moeten opleveren, denk je, niet 313.000 dollar.
Het probleem is: dit is geen echte Ferrari. Dit is een Modena Spyder California uit 1985, ontwikkeld door het Californische bedrijf Modena Design & Development. Het is een replica met een Ford-V8 aan boord en een automatische versnellingsbak.
Ferris Bueller’s Day Off
Je kunt de auto kennen uit de film Ferris Bueller’s Day Off, met in de hoofdrollen Matthew Broderick, Alan Ruck (nu bekend van de HBO-serie Succession), Mia Sara, Jennifer Grey (van Dirty Dancing) en Jeffrey Jones.
Ferris Bueller’s Day Off is een van de bekendste films uit de jaren tachtig en gaat simpelweg over een stelletje spijbelende leerlingen: Ferris, Cameron en Sloane, die eropuit trekken in de Ferrari 250 GT California Spyder SWB van Camerons vader.
Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen!
“Het is zijn schuld dat-ie de garagedeur niet op slot heeft gedraaid”, verdedigt Ferris zijn beslissing om de Ferrari te pakken. Het spreekt voor zich dat de zeldzame Italiaanse sportwagen niet heel blijft.
Ford-V8 met 167 pk
Zelfs in de jaren tachtig waren California Spyders al te duur voor de filmproducenten, dus lieten ze Modena Design & Development vier replica’s bouwen. De 5,0-liter Ford-V8 levert 167 pk. En omdat Broderick niet kon schakelen, kwam er een automaat in.
De Modena staat op een spaceframe chassis, heeft onafhankelijke voorwielophanging, een starre achteras en vier schijfremmen. De carrosserie is van glasvezel met een stalen kooi als versterking eronder.
Harde crash gefilmd: Nederlander en Belg rijden Ferrari’s total loss
Van de vier replica’s waren er drie om te rijden (deze is er een van). De laatste had geen aandrijflijn en werd gebruikt voor de crash aan het einde van de film.
Lees ook:
Ook interessant
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht
-
Zo bizar veel kost één nieuwe Ferrari Purosangue-schokdemper
-
Hoeveel geld verdient Ferrari per verkochte auto?
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
Sterk spul, hè? Zo’n Fisherman’s Friend Ferrari F40
-
‘Betaalbaar’ Ferrari V12 rijden met deze 456
-
Texaanse baron liet zijn Ferrari Testarossa ‘openknippen’ in België
-
308 GTB Quattrovalvole vs. 328 GTB: de beste Ferrari