Waarom de Toyota Aygo de letter X draagt en niet de naam Cross?
Vraag het Toyota hoe je de aanduiding Aygo X uitspreekt en de heren en dames zeggen los van elkaar “Aygo Cross”. Maar waarom dan toch die afwijkende schrijfwijze, te meer Toyota ook de naam cross voluit gebruikt op de Yaris en Corolla?
Het antwoord is simpel. De Yaris en Corolla zijn in meerdere carrosserievormen leverbaar. De Yaris is er als hatchback en als SUV, terwijl de Corolla er als vijfdeurs hatchback, sedan en als stationwagon is. Om onderscheid in die modellen te brengen, heet de crossover-versie Cross. Van de opvolger van de Aygo brengt Toyota slechts één carrosseriestijl en dat is de crossover. Zodoende hoeft de Aygo X feitelijk geen toevoeging te hebben, maar draagt het model de letter puur om het karakter van de auto te duiden.
X-factor
De keuze voor de letter X, die je dus wel uitspreekt als cross, is ook makkelijk uit te leggen. Bij de vorige editie van de Aygo speelde het X-thema al een belangrijke rol. Kijk maar eens naar het front van de auto hierboven, waar de X overduidelijk in is verwerkt. Ook in de benamingen van de verschillende versies komt de X voor. Aygo en X waren dus al met elkaar verbonden. Dat het merkwapen ‘Aygo X’ net iets meer trendy overkomt, staat los van de schrijfwijze, zo stelt Toyota.
Fors groter
Voor de opvolger van de Aygo kiest Toyota voor een ander concept. De nieuweling is 23,5 cm langer, 12,5 cm breder en 5,0 cm hoger. De voorstoelen staan ten opzichte van de Aygo -dus zonder X- 5,5 cm hoger. Toyota monteert 17- of 18-inch wielen in plaats van 14- of 15-inch, zodat de Aygo X ook stoerder overkomt. De wielkasten met kunststoffen opzetstukken versterken de uitstraling van de auto, terwijl het bovendien het crossover-karakter moet benadrukken. Meer over het concept van de a-segmenter zie je in aflevering 263 van Sjoerds Weetjes.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)