Autovisie
Autovisie Nieuws 20 mei 2022

Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt

In 2023 presenteert Renault de Scenic. Hoe dat model er uit komt te zien, onthult de fabrikant in de vorm van het model Scenic Vision. Maar de auto komt er niet helemaal als het studiemodel uit te zien.

Hij is voor 90% klaar, laat een ontwerper van Renault aan Autovisie weten. Er worden nog wat elementen aangepast, zoals de bumpers. De stootranden van de concept car zijn vervaardigd van geperst carbon en dat geeft in geval van een ongeval niet mee. Dus het materiaal van de bumpers zal onveranderd kunststof zijn. Wat ook het productiestadium niet haalt, zijn de portieren. De fabrikant laat het studiemodel met vier in tegengestelde deuren zien. Voor de productieversie is een dergelijke constructie te omslachtig. Het gaat dan vooral om het extra gewicht dat de portierconstructie toevoegt. De b-stijl ontbreekt. Dat lijkt misschien voor een gewichtsreductie te zorgen, maar om de auto op hetzelfde veiligheidsgebied als een model mét b-stijl te krijgen, moeten er op andere plekke verstevigingen komen. Die aanpassingen zorgen voor een gewichtstoename ten opzichte van een constructie met een middenpilaar. renault scenic vision

Verstevigingen is extra gewicht

Binnen het leveringsprogramma van Renault bestaat momenteel één model waarbij een b-stijl ontbreekt, de Kangoo met optionele Sesame Open-deur. In de rechterflank monteert Renault een regulier voorportier en een schuifdeur. Om de auto veilig te maken, is de koets van de auto zodanig verstevigd dat er ongeveer 100 kg extra gewicht aan de body is toegevoegd. De Fransen kiezen daarbij voor slechts één zijde. Met dezelfde constructie in de linkerflank zou de wagentoename meer dan tweemaal zo hoog worden. renault scenic vision

Concept car Scenic Vision

Met het oog op een laag energieverbruik van de elektromotor telt het wagengewicht. Hoe lager het gewicht, hoe minder energie er nodig is om de auto in beweging te krijgen en houden. Voor de concept car geeft Renault al een wagengewicht van 1700 kg op. Of die massa ook voor de productieversie van de Scenic Vision geldt, is niet bekend.

Achteruitkijkcamera’s

Voor het studiemodel monteert Renault camera’s in plaats van de traditionele buitenspiegels. Het is nog maar de vraag of die kleine digitale ogen het productiestadium houden. Ze tonen nog niet aan een geweldige reductie in energieverbruik te realiseren. Weliswaar daalt de aerodynamische waarde iets, het energieverbruik van de schermen is hoog. Daarnaast is de voorziening niet in alle landen goedgekeurd. Renault zou dus altijd ook een setje reguliere buitenspiegels moeten ontwikkelen. De vraag is of die ontwikkelingskosten voor de camera’s lonend zullen zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.