Remco Slump
Remco Slump Nieuws 4 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom de recordverkopen van Alfa Romeo niet zo veel indruk maken

Alfa Romeo is als een kind zo blij. Het Italiaanse merk heeft over het eerste kwartaal van 2023 recordcijfers geschreven. In Europa verdubbelde het marktaandeel en schoten de verkopen met 136 procent omhoog. En dat is helemaal niet zo indrukwekkend…

Foei, Autovisie! Een beetje de jubelstemming bij Alfa Romeo doorbreken met je norse gemopper. Wees toch blij dat het kwakkelende merk er weer bovenop lijkt te komen.

Onder Stellantis krijgt Alfa Romeo weer een kans

En dat zijn we ook. Een mooi merk als Alfa Romeo verdient geen plek in het afvoerputje van de auto-industrie. Het is goed om te zien dat de fabrikant onder Stellantis de kans krijgt om te groeien.

In Portugal er maar liefst 400 procent bij

Want groeien, dat doet Alfa Romeo! Het Europese gemiddelde ligt op 136 procent, maar in sommige landen ging het nog harder. In Oostenrijk en Portugal werden maar liefst 317 en 400 procent meer nieuwe Alfa’s geregistreerd.

Het aantal registraties in Italië, de thuismarkt, steeg met 188 procent. In Nederland doen we het niet veel slechter. Alfa zit hier met 186 procent in de lift.

Al die prachtige cijfers vertekenen een beetje

Al die prachtige cijfers vertekenen alleen een beetje. Alfa Romeo had tot voor kort maar twee modellen, de Giulia en Stelvio, waarvan het merk wereldwijd minder exemplaren verkocht dan Lancia van de Ypsilon. En Lancia is alleen nog maar in Italië actief.

Alfa Romeo viert honderd jaar Quadrifoglio en geeft jou 10 pk cadeau

Nu Alfa Romeo een nieuwe SUV in zijn leveringsprogramma heeft, de Tonale, stijgen de verkopen hard. En dat is nogal wiedes, want als je nauwelijks nog auto’s verkoopt, maak je al snel een klapper als dat er opeens meer worden.

Alfa-baas Imparato is terecht trots op zijn merk

“We zijn trots”, zegt Alfa-baas Jean-Philippe Imparato terecht. “Maar we zijn ons er ook bewust van dat we met passie en vastberadenheid de ingeslagen weg moeten voortzetten om onze ambitieuze doelen en plannen te realiseren.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.