Waarom de goedkoopste Bugatti geen speelgoed is | Sjoerds Weetjes 250
De opvolger van de Bugatti Chiron wordt elektrisch. Het merk was zelfs aan het kijken naar een elektrische SUV die in de plaats van de Chiron zou komen. Maar weet je dat er al met de Veyron naar een elektrische sportwagen werd gekeken? Dat zou niet de eerste elektro-Bugatti zijn geweest, want in de jaren twintig maakte Bugatti de Baby, elektrisch aangedreven!
Het was geen auto voor de openbare weg. Ettore, de grondlegger van het legendarische merk, bouwde voor de vierde verjaardag van zijn zoon Roland een junior car. Het was een verkleinde uitgave van de Type 35, een uiterst succesvolle racewagen. Het exemplaar van Roland was de helft van het origineel. Ettore ontwierp weliswaar het Baby gedoopte Bugatti-model voor zijn zoon, hij zag er een commercieel product in. En zo ging hij er meer maken, zodat het model ook op de prijslijst van Bugatti verscheen. De auto van Roland bleef een one-off want op het ‘serieproduct’ voerde Ettore enkele aanpassingen door.
Long nose en short nose
Ettore leverde de Baby van 1927 tot en met 1936 en wist er om en nabij de 500 stuks te verkopen. Het exacte aantal is niet bekend, maar het volume is bepaald aan de hand van het hoogste geregistreerde productienummer. De Baby was er in twee maatvoeringen, een korte en lange uitvoering. Van de zogeheten Long Nose werden 350 stuks verkocht, 200 meer dan van de 10 cm kortere Short Nose. Een origineel exemplaar kent vandaag de dag een waarde van zo’n 100.000 euro.
Pechvogel
Bugatti brengt met de eveneens elektrische Baby II geen kopie van de originele Baby. De naam is de enige overeenkomst, zeg maar. Wat de verschillen zijn, geeft Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je aan in deze nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes. Hij vertelt waarom Bugatti met de Baby II kwam, waarom het allereerste prototype een pechvogel was en wat de nieuwste Baby-telg kost. Maar hij beantwoordt meer vragen over de Bugatti Baby II. Zaken die je niet eerder te horen of te zien kreeg.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo herrees Bugatti de eerste keer uit zijn as | Sjoerds Weetjes 417
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit