Waarom de gefacelifte Audi E-Tron zo’n verwarrende naam krijgt
Dit is de gefacelifte Audi E-Tron. Die mogen we vanaf nu geen E-Tron meer noemen, overigens, want Audi heeft een nieuwe naam bedacht. Eentje die verwarrend en totaal niet logisch is. Zelfs Audi heeft moeite om goed uit te leggen waarom dit nu de Q8 E-Tron is.
In de prijslijst van Audi vind je drie volledig elektrische modellen: de Q4 E-Tron, de E-Tron GT en de reeds vier jaar oude E-Tron. Hij is een SUV die qua lengte tussen de Q5 en Q8 in zit, maar krijgt na zijn facelift opeens het predicaat Q8 opgeplakt. Waarom? Omdat Audi voorsorteert op de opvolger van de E-Tron, die groter wordt en dus wel de naam Q8 E-Tron waardig is.
Audi E-Tron met een grotere grille
De facelift dan. Die heeft eigenlijk weinig om het lijf. Het uiterlijk van de E-Tron bleef grotendeels hetzelfde, met als enige duidelijke verschil de grotere single-frame grille, die nu een dikgedrukte omlijsting heeft.
Een beetje jammer is dat Audi slaafs met de trend meegaat en een led-strip boven de grille monteert, die de lichtunits met elkaar verbindt.
Grotere batterij voor Audi Q8 E-Tron
Binnen in de E-Tron veranderde niks, dus duiken we onder de ‘motorkap’. En daar zien we een mooie ontwikkeling. De Q8 E-Tron heeft een flink grotere batterij dan zijn voorganger.
De basisversie gaat van 71 naar 95 kWh, waardoor zijn bereik in een keer van 336 naar 491 kilometer springt. Hij wordt bovendien sterker (plus 28 pk naar 341 pk).
Actieradius van maximaal 600 kilometer
De Q8 E-Tron 55 en S hebben nu een 114 kWh-accu (was 95 kWh) en een range van max. 600 kilometer (voor de Q8 E-Tron 55 Sportback). Aan hun aandrijflijn verandert verder niks.
De 55 heeft twee elektromotoren met samen 408 pk. In de S heb je er drie onder je voet, met in totaal 503 pk. Het snelladen is bij alle E-Trons verbeterd, naar 150 kW voor de 50 en 170 kW voor de 55 en S.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion