Waarom Citroën wel degelijk het Dacia van Stellantis wordt
De betaalbare, elektrische Citroën ë-C3 wordt een bestseller, dat kan bijna niet anders. Hij is relatief goedkoop, simpel en biedt klanten weinig keuze. Wordt Citroën daarmee het Dacia van Stellantis?
Jazeker, al ontkent Citroën-baas Thierry Koskas dat natuurlijk. Hij moet lachen om onze vraag of Citroën een budgetmerk à la Dacia wordt. “Wij houden niet van het woord ‘budget’.”
Citroën als ‘populair’ merk
Dat zal ongetwijfeld, maar hoe moeten we het merk Citroën dan wél aanduiden. “Wij gebruiken liever het woord ‘populair'”, grijnst Koskas. “Wij stellen onszelf als doel om e-mobiliteit betaalbaar te maken.”
De eerste stap daarin is de nieuwe Citroën ë-C3, die voor een vanafprijs van 24.290 euro een bereik van 320 kilometer biedt. In 2025 komt er een variant met 200 kilometer range voor minder dan 20 mille.
Met leveranciers om tafel
Hoe Citroën de ë-C3 zo betaalbaar heeft weten te houden? Het merk is opnieuw om tafel gaan zitten met leveranciers om te onderhandelen over prijzen van onderdelen.
Deze betaalbare, elektrische Citroën ë-C3 heeft 7 zitplaatsen!
Ook heeft de fabrikant in een paar gevallen gekozen voor nieuwe leveranciers en is het zogeheten Smart Car-platform (ontwikkeld voor markten zoals India en Zuid-Amerika) redelijk kostenefficiënt.
Geen aanvullende opties meer
Verder kleedt Citroën zijn leveringsprogramma uit. De ë-C3 is er maar in twee uitvoeringen: You en Max. Er zijn verder geen opties te krijgen. Eerst was het plan overigens om met drie niveaus te komen.
“We willen het onze klanten makkelijker maken”, zegt Koskas. Als wij hem erop wijzen dat het gewoon een bezuiningsmaatregel is, ontkent hij. “Nee hoor”, lacht hij charmant.
Nog minder keuze
“Dat onze productiekosten hierdoor lager uitvallen, is een gunstig neveneffect”, houdt Koskas vol. Volgens hem is het met name belangrijk dat het keuzeproces voor klanten eenvoudiger wordt.
Betaalbare Fiat Panda EV moet Chinese merken het leven zuur maken
“We zullen later nog veel verder gaan”, belooft de topman. “Dan is er bijna niks meer te kiezen.” Hoe de klant daarmee wordt geholpen? Wij begrijpen het niet helemaal.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid