Waarom beleven compacte sedans opleving?
BMW presenteert op de autoshow in Guangzhou een studiemodel van een compacte sedan, maar het is een publiek geheim dat het model onder als 1 Serie of zelfs 2 Serie binnen enkele jaren op de markt komt. BMW negeert de opleving van de C-sedan dus zeker niet en laat al helemaal niet Mercedes-Benz en Audi met respectievelijk de CLA en de A3 sedan het premiumdeel van de middenklasse-sedan bedienen. Vanwaar die opleving?
Het antwoord is heel eenvoudig. De middenklassers zijn in de loop der jaren sterk gegroeid. De eerste generatie Golf is net zo lang als de huidige Polo en dat geldt ook voor de Ford Escort uit de jaren tachtig en de hedendaagse Fiesta. En voor een goed ontwerp zijn proporties noodzakelijk. Dus de A3 Sedan van Audi kan gezien worden als de A4 Sedan uit de jaren negentig. De Mercedes CLA heeft het formaat van de 190, de voorloper van de C-Klasse. Het verschil tussen de eerste 190 en de huidige C-Klasse bedraagt liefst 23,8 centimeter!
“De eerste generatie Golf is net zo lang als de huidige Polo en dat geldt ook voor de Escort uit de jaren tachtig en de hedendaagse Fiesta”
De designs van de C-segmentsedans was bijna altijd dramatisch. De designafdelingen tekende geregeld een hatchback, wat nu eenmaal een populaire carrosserievariant in de Golf/Astra/Focus-klasse is, en plakte daar een kont aan vast. Wie herinnert zich de Kadett en Jetta uit de jaren tachtig niet? In Europa waren die modellen nooit echt gewild. Hier koos de autokoper voor een hatchback of stationwagon. In Azië daarentegen zijn de vierdeursmodellen juist de meest gewilde carrosserievarianten.
“Door Audi, Mercedes-Benz en nu ook BMW komen er meer merken met een compacte sedan”
In de beleving van een Aziaat is een auto zoals we dat als het three box design beschrijven: motorruimte, interieur en kofferbak. Een hooggeplaatste functionaris van Peugeot legde aan Autovisie uit dat wanneer de Chinese consument zijn eerste auto koopt, hij een ‘echte’ auto wil. En in zijn beleving is dat een three box design. Dat geldt voor alle Aziatische landen, voegde hij er aan toe. Maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft men ook een voorkeur voor sedans. In Europa groeit nu het marktsegment doordat ook Mercedes, Audi en Mazda met succes sedans in de Golf-klasse hebben geïntroduceerd. De compacte sedan van BMW zal er voor zorgen dat ook andere merken met een sedan gaan komen. Fiat introduceert komend jaar de Tipo en Citroën hint naar een sedanvorm voor de opvolger van de DS4. In het segment van compacte sedans (niet premium) worden ook al de Ford Focus Sedan, Volkswagen Jetta en Toyota Corolla geleverd. Die laatste twee staan overigens niet meer in de Nederlandse prijslijsten.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’
-
Met opmerkelijke claim vergelijkt Nissan de Ariya Nismo en GT-R
-
‘Geef eens gas’ gaat faliekant mis bij Dodge Challenger Hellcat