Waanzinnige Lamborghini Miura P400 S ‘Millechiodi’ is nu te koop
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpb_20190612_00181.jpg)
We hebben een van de meest bijzondere autoveilingen van het jaar nog maar net achter de rug, of we worden alweer geconfronteerd met een indrukwekkende klassieker. Veilinghuis Kidston SA heeft een bijzondere collectie, waar nu ook deze Lamborghini Miura P400 S ‘Millechiodi’ deel van uitmaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpb_20190612_1324.jpg)
Tijdens de veilingen van de Monterey Car Week werd er een hoop bijzonders geveild. Of juist niet, door beschamende fouten tijdens de veiling van de wereldberoemde Porsche Type 64. Positieve hoogtepunten waren een bijzondere McLaren F1, een bloedmooie Ferrari 250 GT en een dakloze Ford GT40. Maar er is meer, veel meer. Zie hier de bijzondere Lamborghini Miura P400S ‘Millechiodi’.
Middenmotor
De Lamborghini Miura veranderde de wereld van sportwagens in de jaren ’60 compleet. Terwijl Feruccio Lamborghini zijn focus had op GT-modellen als de 350GT en 400GT, was het ontwikkelingsteam van het merk in het geheim bezig met de P400. Ze wilden een auto die zowel op het circuit als op de straat kon worden gebruikt. Feruccio Lamborghini werd overtuigd door hun nieuwe en baanbrekende concept met middenmotor, waardoor de P400 in productie ging. De eerste supercar was geboren. Hij kreeg de naam Miura mee, de naam van een stierenras dat nogal agressief was. En dat was de Miura zeker.
De koets werd getekend door Bertone en deed de monden van bezoekers op de Motorshow van Genève in 1966 openvallen. Grappig feitje: in de Miura die op dat evenement werd getoond ontbrak de beroemde V12. Die paste namelijk nog niet helemaal in het concept, en dus besloot Lamborghini om op een andere manier gewicht in de auto te leggen en de motorkap gesloten te houden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flamborghini_miura_p400_27.jpeg)
Eenmaal op de weg had de Lamborghini Miura wat foutjes. Zo spuugden de carburateurs nog wel eens benzine op de hete motor, waardoor de hele wagen in vlammen op kon gaan. Ook wilde de neus omhoog komen op hoge snelheden. En omdat de benzinetank ook in de neus lag, moest je helemaal uitkijken naarmate de inhoud van de tank minder werd. En dus was er verbetering nodig, die kwam in de vorm van de Miura P400 S. Dat model stond aan de basis van de beroemde ‘Jota’, de ultieme race-versie van de Miura. En dat is het punt waar de ‘Millechiodi’, die nu door Kidston SA wordt verkocht, om de hoek komt kijken.
Ongeluk
Die auto begon zijn leven in 1968 als een reguliere Lamborghini Miura P400 S, in de kleurcombinatie Blu Notte en Pella Nera. Hij had in zijn eerste jaren een handvol eigenaren, maar veranderde compleet toen hij in 1975 in handen kwam van Giovanni Sotgiu. Dit was een BMW-dealer in Milaan en kocht vaak auto’s met de Milanese zakenman Walter Ronchi. Laatstgenoemde was ooit eigenaar van de beroemde one-off ‘Jota’. Die auto werd in 1971 verwoest door een ongeluk, kort nadat Ronchi ‘m van de hand had gedaan. En zo ontstond het idee bij Sotgiu en Ronchi om van de P400 S een ‘pseudo SVJ‘ te maken, met een getunede motor, nieuwe uitlaatpijpen en aanpassingen aan de carrosserie die aan de Jota moesten denken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpb_20190612_0814.jpg)
Het resultaat van dat idee is de ‘Millechiodi’. Zijn kleuren zijn heel on-Italiaans: British Racing Green met een zwart interieur. De auto kwam na z’n verbouwing in verschillende handen, bleef origineel maar was niet meer in topconditie. Daarom besloot de laatste eigenaar, die de auto in 2015 kocht, om de Miura terug te brengen naar Modena en een originele restauratie te laten uitvoeren. Zowel de carrosserie, het interieur, de electronica en de motor werden door verschillende Italiaanse partijen onder handen genomen. De 4,1-liter V12 kreeg grotere zuigers, betere nokkenassen en een ‘Jota-like’ uitlaatsysteem. Totale kosten van die restauratie: €290.000.
Balboni
Maar dat was het allemaal waard. Valentino Balboni, de legendarische testrijder van Lamborghini, is helemaal weg van de Millechiodi. “De acceleratie, het respons, de intense sensatie. Hij is waanzinnig, een extreme Miura”, zo waren zijn woorden kort nadat hij deze auto reed. “De restauratie is geweldig uitgevoerd. Mocht ‘ie opnieuw moeten worden getest, dan ben ik beschikbaar.”
Wat de Millechiodi moet gaan kosten, is niet bekend. Wel is zeker dat deze one-off heel duur is, helemaal door de perfecte staat van de auto. We zullen het dus moeten doen met de plaatjes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant