Waanzin! Iemand betaalde 670.000 euro voor een Ford Sierra
Wil je een Ford Sierra? Dan hoef je jezelf niet al te diep in de schulden te steken. Op occasionsites vind je al een exemplaar vanaf 4000 euro. En ja, voor de gewilde Cosworth-versies betaal je een heel stuk meer, maar zóveel hadden we nou ook weer niet gedacht.
Wat de gek ervoor geeft, is het credo in verzamelaarsland. En dat gaat zeker op voor bijzondere en klassieke auto’s. Een Ford Sierra RS Cosworth is inmiddels zeker waardevol, maar niet zó waardevol.
Ford Sierra afgelopen weekend geveild
Deze Ford Sierra Cosworth RS500 werd afgelopen weekend geveild bij Silverstone Auctions in Engeland. Het moet een bijzonder moment zijn geweest toen de hamer viel op een bedrag van 590.500 pond (omgerekend: ruim 670.000 euro).
Homologatiemodel voor de Groep A-raceklasse
De Sierra RS Cosworth werd in maart 1985 onthuld op de autoshow van Genève. Om de Sierra te homologeren voor de Groep A-raceklasse moest Ford vijfduizend straatauto’s bouwen én verkopen.
De ‘Cossie’ werd ontwikkeld door Ford Special Vehicle Engineering en heeft een 2,0-liter viercilinder turbomotor van Cosworth aan boord. Van de precies 5545 gebouwde exemplaren werden er vijfhonderd door Aston Martin Tickford omgebouwd naar RS500-spec.
Vijfhonderd straatlegale evolutiemodellen
Ook dat had met de homologatieregels te maken. In de Groep A-klasse was het toegestaan om de racewagens te verbeteren, maar die verbeteringen moesten dan ook weer worden gehomologeerd met vijfhonderd straatlegale evolutie-auto’s.
Aan die regels hebben we legendarische modellen als de Lancia Delta Integrale Evo, BMW M3 Evolution én Ford Sierra Cosworth RS500 te danken. Die laatste had onder andere meer een verbeterd onderstel en meer vermogen (227 in plaats van 204 pk).
Slechts 8355 kilometer op de teller
Het exemplaar dat bij Silverstone Auctions werd verkocht, was veertien jaar lang in het bezit van de verkoper. Op de teller staat een kilometerstand van slechts 8355. Bovendien is de RS500 helemaal origineel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST
-
Je raadt nooit hoeveel BPM je op de Ford Bronco betaalt!
-
Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
-
Ford Mustang Mach-E duizenden euro’s goedkoper: nu met subsidie
-
Bij de vernieuwde Ford Puma draait het om het innerlijk
-
Waarom de Europese Ford Mustang meer dan 10 procent vermogen mist
-
Ruime occasion voor 10.000 euro: de Ford B-Max een goed idee?
-
Uw Garage: Tim moet kiezen tussen een Ford Mustang en een Taunus
-
De 5 belangrijkste dingen die veranderd zijn aan de Ford Kuga
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk