Afgelopen weekend kwam Bloomberg met het bericht dat de Volkswagen Groep zijn dochter Lamborghini wil verkopen om extra financiële middelen op te halen. Een woordvoerder van VW laat nu weten dat dit niet zo is.

Lamborghini Sián


Het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg liet dit weekend weten dat VW aan het kijken is of het Lamborghini moet verkopen of op een andere manier ten gelde kan maken. Het agentschap beroept zich op bronnen binnen het autoconcern. Met de Urus als verkoopkanon is de waarde van de supercarbouwer zo hard gestegen dat ze bij Volkswagen ineens een bron van extra inkomsten zien. Dit alles zou het doel van Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep, een stuk makkelijker haalbaar maken, want hij is voornemens om de waarde van de autofabrikant van 89 miljard dollar naar 220 miljard dollar te laten stijgen.

Plannen

Lamborghini is op dit moment 11 miljard dollar waard, geeft Bloomberg aan. Een eventuele verkoop zou dus een grote stap richting Diess' doel zijn. Ook het publiekelijk op de beurs aanbieden van het bedrijf zou een flinke duit kunnen opleveren. Maar beide opties zouden niet waar zijn. De anonieme bronnen van Bloomberg deelden verkeerde informatie volgens een woordvoerder van de Volkswagen Groep.

Maar het ontkennen van de geruchten betekent niet dat VW geen plannen heeft met Lamborghini. Het is al langer bekent dat investeerders in Volkswagen graag zouden zien dat Lamborghini op eigen poten gezet wordt. Dat zou de bedrijfsstructuur ten goede komen. Deze is volgens hen nu nogal onoverzichtelijk met een Italiaanse supercarbouwer, een motorenbouwer (Ducati) en zelfs een tak met de vrachtwagenmerken Scania en MAN in het portfolio, terwijl het submerken als Cupra van Seat en Audi Sport van Audi aan het neerzetten is.


Ferrari

Concollega Fiat Chrysler Automobiles (FCA) laat al zien dat het onafhankelijk maken van de supercartak positief kan uitwerken. In 2016 liet FCA Ferrari vrij op de beurs. Dat bleek een goede stap, want de sportwagenfabrikant uit Maranello is sinds die tijd alleen maar meer waard geworden. Achter de schermen veranderde er niet veel, maar op financieel gebied profiteerden beide bedrijven ervan.

Nog een argument voor een mogelijke verkoop is dat VW elke cent goed kan gebruiken voor de transitie naar elektrische aandrijving. Nu is Volkswagen op zoek naar andere partijen waarmee ze de technologie en de kosten zou kunnen delen. En ondanks dat er geïnteresseerden zich gemeld zouden hebben, blijven de kosten voor de transitie enorm hoog.

Bugatti in de etalage

Het is niet de eerste keer dat het Volkswagen-concern afscheid van een van zijn merken overweegt. Eind 2015, kort voor de lancering van de fonkelnieuwe Chiron, hield het management van Volkswagen het prestigieuze Bugatti tegen het licht. Met het oog op de dreigende rechtszaken en schadeclaims als gevolg van dieselgate moest de Duitse autobouwer op de kleintjes letten en de Bugatti was een geldverslindende exercitie. De top van Volkswagen overwoog zelfs om de Chiron af te blazen. De hypercar was op dat moment nog niet gelanceerd, maar stond reeds in de coulissen klaar. Volgens een insider wist toenmalig ceo Dr. Wolfgang Dürheimer de Volkswagen-top te overtuigen dat Bugatti voor een grote financiële opbrengst kon zorgen.

Bugatti Chiron 490


De prijs van een Chiron ligt twee keer zo hoog als van de Veyron en met een hogere oplage genereert Bugatti meer omzet. De toevoeging van limited editions als de 5 miljoen euro (exclusief belastingen) kostende Divo en Centodieci van 8 miljoen euro (exclusief belastingen) verhogen de inkomsten van Bugatti eveneens. Het prestigieuze Bugatti maakt sinds 1998 deel uit van de Volkswagen Groep.