Herbert Diess neemt per direct het stokje over van Matthias Müller als algemeen directeur van de Volkswagen Group. Zijn benoeming is onderdeel van een grote herstructurering van het bedrijf.

Herbert Diess


Zo gaan de automerken van de groep organisatorisch verdeeld worden in drie categorieën: Volume, Premium en Super-premium. Welk merk waarin komt, is nog niet helemaal duidelijk, maar dat Skoda en Seat in Volume komen en Bugatti en Lamborghini in Super-premium laat zich raden. Daarbij wordt er een speciale eenheid opgericht voor China - wat de grootste markt is voor de Volkswagen Group - en worden de bedrijfswagenmerken bij elkaar gegroepeerd zodat ze als één divisie naar de beurs kunnen worden gebracht.

Elektrische mobiliteit

Matthias Müller (64) volgde in 2015 Martin Winterkorn op als directeur van de Volkswagen Group. Winterkorn trad af na het uitbreken van het dieselgateschandaal. Herbert Diess (59) werkte tot 2014 voor BMW en stapte toen over naar de Volkswagen Group, waar hij aan het hoofd stond van het merk Volkswagen. Hij staat bekend als een harde bezuiniger en voorvechter van elektrische mobiliteit. En dat laatste is belangrijk, want de Volkswagen Group is bezig aan een grote ommezwaai van diesel naar elektrische aandrijving.