Moderne auto’s komen steeds voller te zitten met elektronica die het leven vooral aangenamer en gemakkelijker moeten maken. Sommige opties blijken in de praktijk heel handig, van andere blijf je je afvragen waarom het er überhaupt op zit.

IMG_0956IMG_0956


Eén van die zaken is keyless entry. Daarbij hoef je de auto niet meer zelf te ontgrendelen, maar is in de buurt komen met de sleutel al genoeg. Bij het aan komen lopen vaak best gemakkelijk, maar eenmaal geparkeerd ook best griezelig. Gaat de auto echt op slot als ik wegloop? Vaak ga ik voor de zekerheid toch even terug en voel ik aan het portier. Dat dan natuurlijk weer ontgrendelt.

Om carjacking te voorkomen, gaan veel auto’s ook op slot als je de versnelling inlegt of tot boven een bepaalde snelheid accelereert. Niemand vraagt zich af of de boel ook weer ontgrendelt in het geval van een aanrijding of als de wagen te water raakt. Echt onhandig wordt het pas als een auto zichzelf ook op slot zet als de sleutel nog in het interieur ligt.

"Daar stond ik dan: zonder jas, in de regen, naast een hermetisch afgesloten CTS"

Dat overkwam mij begin deze week met een Autovisie-testauto, een Cadillac CTS. Ik maakte hem open, gooide mijn jas - met daarin de contactsleutel - op de achterbank en deed de deur dicht. Gelijk klonk er een klik. De Cadillac had zichzelf op slot gezet. Daar stond ik dan: in de regen, zonder jas, naast een hermetisch afgesloten CTS.

Ik heb de Wegenwacht gebeld en die kon met een ijzerdraad het voorportier openmaken omdat ik die, gelukkig, niet helemaal dicht had gegooid. Nadat ik mijn verhaal op Facebook had gedeeld, kreeg ik diverse reacties van mensen die meldden dat het vooral Amerikaanse auto's zijn die zichzelf afsluiten als de sleutel nog in de cabine ligt. Herkenbaar verhaal? Ik hoor graag uw ervaringen.