Carlos Ghosn, voormalig topman van Renault-Nissan-Mitsubishi, is weer opgepakt. Hij was op borgtocht vrij, maar er zijn nu nieuwe beschuldigingen dat hij miljoenen dollars van Nissan voor zijn eigen doeleinden heeft gebruikt.


Fotocredit: Jiji Press / EPA

Ghosn reageerde op de arrestatie met een e-mail naar zijn Amerikaanse woordvoerder. "Mijn arrestatie deze morgen is belachelijk en willekeurig. Het is een nieuwe poging van sommige partijen binnen Nissan om mij de mond te snoeren en de aanklagers te misleiden. Ze hebben mij gearresteerd om mijn te breken. Ik zal niet breken. "In een interview met de Franse televisie zei Ghosn dat hij onschuldig is. Bovendien riep hij de Franse overheid op om hem te verdedigen. "Ik blijf vechten."

Verdachte betalingen

Dat Ghosn opnieuw is gearresteerd heeft te maken met verdachte betalingen die deze week door Renault en Nissan zijn ontdekt. Het geld zou zijn gebruikt voor een privéjet, een jacht en het financieren van de startup van Ghosns zoon. Bovendien zou Ghosn dubieuze betalingen hebben gedaan aan een distributeur in het Midden-Oosten en een advocaat.

Persconferentie

Deze week kondigde Ghosn op Twitter aan dat hij op 11 april een persconferentie zou houden om "de waarheid te vertellen". Een dag erna werd hij weer gearresteerd. Volgens de advocaat van Ghosn is de arrestatie nodeloos ruw gegaan en zou het een poging van de Japanse justitie zijn om de persconferentie tegen te houden.

In november opgepakt

Ghosn werd in november opgepakt door de Japanse justitie, samen met zijn rechterhand Greg Kelly. Ze zouden de hoogte van hun beloningen niet juist hebben gerapporteerd. Daarbij zou Ghosn zijn zus een betaalde functie als adviseur hebben gegeven en persoonlijke investeringsverliezen hebben afgewenteld op Nissan. Ook heeft de autofabrikant betaald voor huizen van de topman in onder meer Rio de Janeiro, Parijs en Amsterdam.

Complot

Ghosn ontkent dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Hij zegt dat de beschuldigingen onderdeel zijn van een complot tegen hem vanuit Nissan. Ghosn heeft er in het verleden geen geheim van gemaakt dat hij de alliantie tussen Renault en Nissan definitief wilde maken door de bedrijven te laten fuseren. Dat stootte tegen het zere been van niet alleen Nissan, maar ook de Japanse overheid.

Ontevreden

Volgens Ghosn heeft hij in september 2018 met Nissan-baas Hiroto Saikawa gesproken over het integreren van Renault, Nissan en Mitsubishi. Zijn plan was om de fabrikanten in één holding onder te brengen, met behoud van autonomie. Nissan is echter al langer ontevreden over de samenwerking met Renault. De Franse fabrikant heeft 43 procent van de aandelen Nissan en stemrecht. Het veel grotere en winstgevendere Nissan heeft 15 procent van Renault, maar geen stemrecht.