Wie vindt dat er een vleugje Mercedes-Benz in het design van deze Bentley S2 Wendler Shooting Brake zit, heeft het nog goed ook. De eerste eigenaar wilde eigenlijk een stationwagon op basis van de 300 SEL W112, maar Mercedes-Benz weigerde die te maken.

Bentley S2 Wendler Shooting BrakeBentley S2 Wendler Shooting Brake


Wie die eerste eigenaar was, is nog steeds een raadsel. Hij (we gaan er even vanuit dat het een hij is) bestelde deze Bentley via een intermediair en gaf als adres de New York Yacht Club op. De man wilde kennelijk anoniem blijven. Hoewel... waarom bestel je een troonzaal van een Shooting Brake als je niet wilt opvallen?

Bleef weigeren

Wel bekend is dat hij graag een stationwagonvariant van de 300 SEL W112 wilde, maar dat Mercedes-Benz hem bleef weigeren. Daarom klopte hij bij carrosseriebouwer Wendler aan voor een unieke Mercedes-Benz 300 d 'Adenauer'. Toen het tijd werd om die te vervangen, wilde Mercedes-Benz hem nog steeds niet aan een 300 SEL Estate helpen, dus week de man naar Bentley uit.

Carrosserie van Mercedes

Deze S2 Wendler Shooting Brake begon zijn leven als een S2 met lange wielbasis. Wendler gebruikte alleen het chassis en de aandrijflijn van de auto, want de carrosserie is een sterk verbouwde 300 SEL W112-body. Het resultaat is een auto die op een of andere manier als Bentley, maar ook als Mercedes-Benz te herkennen is. Grappig: de koplampen zijn Amerikaanse W112-units en de achterlichten komen van een Buick.

Bentley-tellers

Het interieur van de S2 Wendler Shooting Brake is wat dat betreft ook een curieuze combinatie van onderdelen. Het dashboard komt van Mercedes-Benz, maar er zijn Bentley-tellers en hier en daar Bentley-knoppen in verwerkt. Het enorme, met leer beklede meubilair komt eveneens van het Britse luxemerk.

Te koop

Na een aantal jaren in zijn bijzondere station te hebben rondgereden, schonk de eigenaar de auto - uiteraard anoniem - aan een museum. De S2 Wendler Shooting Brake heeft in de jaren zeventig ook een tijd in Europa doorgebracht, maar keerde in 1980 terug naar New York. Hij is inmiddels helemaal gerestaureerd en staat te koop bij Hyman Ltd. in Saint Louis, Missouri. De Bentley moet 575.000 dollar opbrengen (zo'n 493.000 euro).