Voor ruim 3 miljoen euro kun ook jij de snelste op Goodwood zijn
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2F2023_07_17_16_51_34_McLaren_Solus_GT_wins_2023_Goodwood_Festival_of_Speed_shootout_YouTube_Mozi.jpg)
Aan het einde van het Goodwood Festival of Speed wordt traditiegetrouw de shootout gehouden. Supersportwagens, hypercars en raceauto’s blazen de heuvelklim op om de snelste tijd te zetten. Dit jaar kwam de McLaren Solus GT als beste over de meet.
De 840 pk sterke McLaren Solus GT deed precies 45,345 seconden over de heuvelklim. Dat betekent dat hij met een gemiddelde snelheid van 240 km/h omhoog ging.
McLaren Solus GT met spectaculaire V10
En daarbij klonk de Solus episch, want achterin ligt een atmosferische V10, die maximaal 10.000 toeren draait. Geen hybridetechniek dus, geen mompelende turbo’s, gewoon tien razende zuigers die op een neer gaan en het daarbij uitschreeuwen van genot.
Dit zijn de gaafst klinkende auto’s van het Goodwood Festival of Speed
Slechts plek voor één inzittende
McLaren bouwt slechts vijfentwintig stuks van de Solus GT en dat begrijpen we wel. Een potentiële koper moet immers geen gezin of een groep vrienden hebben, want die passen er niet in.
De naam zegt het al (Solus, solo…), er kan maar één persoon mee in de bizar ogende hypercar: de bestuurder. En die heeft geen straatauto onder zijn of haar achterwerk, maar een racewagen.
Tiencilinder van racespecialist Judd
Een absoluut circuitwapen, dat in digitale vorm al in 2017 werd geïntroduceerd als rijdende concept car in het PlayStation-spel Gran Turismo Sport. Het is ongetwijfeld niet nodig om te vermelden dat alle vijfentwintig exemplaren al zijn vergeven.
McLaren kampt met kwaliteitsproblemen en stelt Artura wéér uit
De V10-racemotor achter in de Solus GT komt van de Engelse specialist Judd Power. Het blok is 5,2-liter groot en produceert 840 pk en 650 Nm. Die aandrijfkracht wordt via een sequentiële zevenbak doorgegeven aan alleen de achterwielen.
Solus GT weegt slechts 1000 kilo
Daarbij komt dat de McLaren Solus GT slechts 1000 kilo weegt. Hij is een vedergewicht dus. Eentje die in 2,5 seconden naar 100 km/h gaat en een topsnelheid van meer dan 320 km/h bereikt.
Deze McLaren Senna GTR komt nooit meer van de 57ste verdieping af
Het is officieel niet bekend hoeveel geld de vijfentwintig gelukkige kopers voor de extreme McLaren hebben betaald, maar naar verluidt ligt de vraagprijs op meer dan 3,6 miljoen Amerikaanse dollar. Wat nu neerkomt op zo’n 3,2 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe McLaren 750S is ouderwets op de beste manier
-
De meest extreme McLaren ooit, Solus GT | Sjoerds Weetjes 374
-
Dit vinden McLaren klanten absoluut onmisbaar voor de 750S
-
Hállo, daar is-ie weer! Deze onverkoopbare McLaren wil niemand
-
Over deze Senna LM doet McLaren heel geheimzinnig | Sjoerds Weetjes 363
-
Deze nieuwe laktechniek van McLaren gaan verzekeraars niet leuk vinden
-
Waarom de McLaren 750S op de 720S lijkt | Sjoerds Weetjes 358
-
McLaren kampt met kwaliteitsproblemen en stelt Artura wéér uit
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!