Voor even kon iedereen gratis laden bij een Tesla Supercharger

Het netwerk van Superchargers is enkel voorbehouden aan modellen van Tesla. Toch lukte het recent andere EV’s ook om stroom via de Amerikaanse laadpaal binnen te slurpen.En dat zonder financiële consequenties!

Tesla had het jaren geleden al goed bekeken met de ontwikkeling en uitrol van het eigen Supercharger-netwerk. Het is al jaren een van dé USP’s van de EV-gigant, die enkel voorbehouden was aan elektromodellen met een ‘T’ op hun neus. Althans, tot voor kort. Er verschenen de laatste tijd meerdere berichten over een mogelijke fout bij de Superchargers. Die zou ervoor zorgen dat elke EV stroom van de paal kan ontvangen.

V3 Supercharger

Nextmove, een Duitse verhuurder van elektrische auto’s, vertrok met een aantal EV’s naar een nieuwe V3 Supercharger om dat te testen. Daar ontdekten ze met maar liefst acht elektromodellen gratis stroom van de paal kregen, te weten de volgende modellen:

  • VW e-Golf
  • VW ID.3
  • BMW i3
  • Opel Ampera-e (Chevy Bolt EV)
  • Hyundai Kona Electric
  • Hyundai IONIQ Electric
  • Renault Zoe
  • Porsche Taycan

Het gaat hierbij overigens alleen om de nieuwe V3 Superchargers, die dit jaar ook in Nederland werden geplaatst.

Voorheen maakte Tesla gebruik van een eigen Type 2-laadaansluiting, maar tot voor kort gebruikt het juist een conventionele CCS-connector die door elke Europese EV wordt gebruikt. Daardoor vindt er in de auto een autorisatie plaats en detecteert de laadpaal of er inderdaad een Tesla aan de paal staat. Daarna wordt de laadsessie ook gekoppeld aan het Tesla-account dat bij de auto hoort.

Autorisatie

Waarschijnlijk zit er in dat autorisatie-proces nu een fout en accepteert de Supercharger nu elke auto die wordt gekoppeld. Een Tesla en het bijbehorende account zijn niet meer noodzakelijk om de laadsessie te starten.

Hoewel Tesla in een eerder stadium al heeft aangegeven dat het naar de mogelijkheden kijkt om het Supercharger-netwerk met andere partijen te delen, gaat het hier nu om een bug. Tot op heden heeft de EV-gigant namelijk nog geen overeenkomsten met andere autofabrikanten gesloten. Grote Europese autofabrikanten als Porsche, Audi en Hyundai hebben recent nog de hand geschud met Ionity. Wel kan het voor kleinere EV-partijen aantrekkelijk zijn om met Tesla in zee te gaan. Het voorval laat namelijk zien dat de mogelijkheid voor het delen van het netwerk er zeker is. Bovendien lijkt er weinig tot niets aan de hardware van het Supercharger-netwerk te hoeven worden veranderd.

Tweakers

Overigens deed dit probleem zich ook even in Nederland voor. Tweaker Hachy vertelt aan de Nederlandse website Tweakers dat hij wilde testen of de fout ook in de Nederlandse Superchargers voorkwam, en dat dat inderdaad zo was. Inmiddels zijn alle palen weer exclusief voor Tesla-eigenaren beschikbaar. Of zou Tesla via de laadsessies van de vreemde elektrische auto’s voldoende data over de concurrentie hebben verzameld?