Volvo’s nieuwe dieselgeneratie komt in 2020
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_2869.jpg)
Volvo mag dan hebben gekozen om de nieuwe generatie S60 niet met dieselmotoren aan te bieden, de zelfontbrander is voor de Zweden nog niet dood. De autobouwer heeft momenteel een nieuwe generatie dieselmotor in ontwikkeling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FVolvo-V60-2018-13-Autovisie.nl_.jpg)
De nieuwe krachtbron is geen compleet nieuw blok. Het is een evolutie van de bestaande viercilinder, zodat de opgewaardeerde motor ook in het volgende decennium aan de emissie-eisen voldoet. De motor kan dan tot ongeveer 2024 mee.
Eisen
Volvo is langzaam maar zeker afscheid aan het nemen van de zelfontbrander. In landen als Amerika en China levert het bedrijf sowieso geen dieselmotoren. “Voor Amerika hebben we er jaren geleden naar gekeken. Het lukte ons niet om de dieselblokken aan de Amerikaanse eisen te laten voldoen. De concurrentie lukte dat wel, maar onze technici kregen dat niet voor elkaar. Inmiddels weten we hoe de andere merken dat wel voor elkaar kregen”, legt Lex Kerssemakers, lid van de Raad van bestuur van Volvo Cars, uit.
Investeringen
Maar Volvo signaleert een dalende vraag naar zelfontbranders in Europa, waar de krachtbronnen juist het populairst zijn. “Dat we de ontwikkeling van de dieselmotor terugschroeven, heeft niet alleen met de hoge financiële investeringen te maken, ook met de tijd. Wij zien meer in elektrificatie en zetten onze engineers dan in voor de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen. In 2025 verwachten we dat 50% van de verkochte auto’s elektrisch is.”
LEES OOK: Volvo: ‘V60 laatste nieuwe model met dieselmotor’
Dalende vraag
Dat de S60 nu het eerste model is waarin geen dieselmotor komt te hangen, heeft te maken met verschillende factoren. Volvo ziet een dalende vraag naar oliegestookte modellen. Aangezien de markt minder diesels consumeert en de S60 in de Verenigde Staten wordt gebouwd voor hoofdzakelijk de Amerikaanse en Chinese markt, bespaart het merk zich de moeite om de dieselblokken de Atlantische Oceaan te laten oversteken. De in Europa gebouwde V60 heeft in het segment van de grote middenklassers wel een dieselmotor te bieden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie