Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 10 jun 2016
Leestijd: 1 minuut

Volvo ziet geen toegevoegde waarde (meer) voor clinics

Het is gebruikelijk dat een autobouwer tijdens de ontwikkelingsfase van een nieuw model een groep potentiële kopers uitnodigt om het design van het toekomstige model te toetsen. Volvo heeft dat traject met de nieuwe 40-modellen overgeslagen. Sterker nog, er komt helemaal geen clinic.

“En als blijkt tijdens een clinic dat het nieuwe model niet goed is. Wat dan?”

Het merk stopt met dergelijke bijeenkomsten. Peter Mertens, verantwoordelijk voor de technische kant binnen Volvo Cars, zegt desgevraagd: “Waarom zullen we nog clinics moeten doen? Wat levert het op? Wat je krijgt te horen is een bevestiging van wat je hebt gedaan. De mensen vertellen feitelijk wat ze weten en wat ze willen. Daar zijn wij niet naar op zoek. Wij willen juist iets brengen wat de rest niet heeft. Wij willen geen volgers zijn. En als blijkt tijdens een clinic dat het nieuwe model niet goed is. Wat dan? Dan is het al te laat om het anders te doen.”

LEES OOK: VOLVO TOONT CONCEPT CAR VAN XC40

Aan het einde van het interview vraagt Volvo’s CEO Håkan Samuelsson welk model van de concept cars 40.1 en 40.2 de voorkeur heeft. De 40.2 wint. “Zo, hebben we toch een clinic gedaan”, stelt de rustige topman lachend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.