Volvo XC40 Recharge heeft grotere accu dankzij Tesla
Tesla heeft een positieve invloed gehad op de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge. Op het laatste moment werd een enorm belangrijk onderdeel van de Volvo aangepast om de concurrentie met Tesla aan te kunnen.
Tesla is op dit moment de elektrische autobouwer die de rest op sleeptouw neemt. De prestaties van de auto’s van de fabrikant blijven vooralsnog ongeëvenaard door de gevestigde orde. En dat is niet slecht, want het houdt de grotere autofabrikanten wakker. Zo ook Volvo. Daar stonden ze op het punt om de ontwikkeling van de Volvo XC40 Recharge af te ronden toen ze ineens de Tesla Model 3 zagen. Daardoor koos Volvo om de strategie achter de XC40 Recharge te herzien.
78 kWh-accupakket
Volgens Henrik Green, Volvo’s chief technology officier, was Tesla’s keuze om de Model 3 van een 70 kWh-accupakket te voorzien de reden dat de Volvo XC40 Recharge nu een 78 kWh-accupakket heeft. Aanvankelijk zou de elektrische Volvo namelijk een batterij met een capaciteit van rond de 60 kWh krijgen. “We hebben de capaciteit van de batterij vergroot. We dachten dat we een goede balans tussen kosten en formaat hadden gevonden, maar toen we de Model 3 zagen dachten we: ‘wellicht hebben ze een punt,'” aldus Green tegenover Autonews Europe.
Door de keuze om het accupakket te vergroten is de XC40 Recharge wel iets duurder geworden, maar kan hij de concurrentie beter aan. Hij kan 400 kilometer op een volle lading afleggen volgens de WLTP-meetmethode. Daarmee komt hij erg in de buurt van het basismodel Model 3 die 9 kilometer meer kan afleggen. Het verschil is dus eigenlijk te verwaarlozen in de praktijk.
Een gok
Green laat in het interview nog weten dat hij drie jaar geleden nog niet helemaal achter de keuze voor de grotere batterij stond. Het was eigenlijk een gok, maar nu staat hij helemaal achter de keuze. “Het is de perfecte positie,” voegt hij toe.
De Volvo XC40 Recharge moet volgend jaar bij de Volvo dealers verschijnen. Hij wordt dan wel aanzienlijk duurder dan de Tesla Model 3. Volvo vraagt namelijk € 58.775 voor de auto. Voor hetzelfde geld koop je ook een Tesla Model 3 Long Range die ongeveer 150 kilometer meer bereik heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt