Volvo stelt coupé-versie elektrische XC40 dit voorjaar voor
Met de XC40 Recharge in het leveringsprogramma maakt Volvo zich op voor verdere elektrificatie van het modellengamma. De volgende elektrische modellen staan te wachten in de coulissen. Een daarvan is de coupé-broer van de XC40, die van dezelfde Belgische productieband komt te rollen.
Het nieuwe model is een coupé-variant van de XC40. Hij beschikt over dezelfde technische basis als de XC40, maar krijgt een afwijkende carrosserie. Aan het model is ruim twee jaar gewerkt. Het merk plande in eerste instantie een vijfdeurs hatchback, waarvan Autovisie eerder de conceptversie toonde. Dat model kreeg echter bij nader inzien geen groen licht, omdat de fabrikant na een hernieuwde analyse van het C-segment tot de ontdekking kwam dat een dergelijk model als Volvo niet onderscheidend genoeg zou zijn. Het model werd doorgeschoven naar Polestar, dat de hatchback reeds als 2 aanbiedt.
Terug naar tekentafel
In de ontwerpstudio van Volvo werd opnieuw begonnen, zodat na het enorme succes van de XC40 een tweede succesvolle speler voor de middenklasser zou kunnen worden gecreëerd, zoals Autovisie eerder exclusief onthulde. Het model is nu klaar en staat op het punt om in productie te worden genomen. Volvo bouwt het type (voor Europa) naast de XC40, wat logisch is vanwege de gemeenschappelijke basisarchitectuur. Dat gebeurt in België, in Gent om precies te zijn. Voor de productiestart neemt Volvo 300 extra personen aan.
EXCLUSIEF: VOLVO XC40 KRIJGT IN 2021 EEN BROER
Volvo Gent bouwt al enkele jaren de XC40. Van die vijfzits SUV bestaat sinds 2019 een volledig elektrische versie, die afgelopen jaar in de verkoop ging. Het extra elektromodel komt pas in de loop van dit jaar erbij. Hij moet nog officieel worden voorgesteld. De Zweden doen dat dit voorjaar.
XC90 startpunt volgende lichting
Voor Volvo is de nieuweling het tweede nieuwe elektromodel. Een derde is reeds onderweg, te weten de in Amerika te bouwen XC90 Recharge. Die elektrische versie krijgt de derde generatie XC90 als technische basis en is de eerste elektro-uitvoering op basis van -anders dan bij de XC40- de SPA II-architectuur. Na de grote SUV vervangt Volvo de S90 en V90 alsmede de XC60, S60 en V60 en die krijgen allemaal de elektrische aandrijflijn van de XC90.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar